Kdykoli se probírá téma spánku, existuje běžný názor, že bychom měli odpočívat mezi šesti až osmi hodinami každý večer. Přestože je to domněnka, která se již dlouho drží při síle, některý nové studie naznačují, že je to generické tvrzení, které popravdě nemá základ ve faktech.

Přesněji řečeno, Surrey Research Center ve Spojeném království nyní tvrdí, že kvalita spánku je spíše důležitější než množství. Navíc optimální množství spánku se bude lišit u každého jednotlivce, přičemž průměrná doba trvání bude celkem mezi pěti a devíti hodinami.

6 způsobů, jak se probudit brzy a nebýt unavený

Přestože tento náhled odhaluje mnoho věcí, zejména zvýrazňuje fakt, že je možné být ranní ptáče nehledě na množství spánku z předešlé noci. Tak dlouho jak se vám dostane hlubokého a pokojného spánku, byste měli být schopní ráno vstát bez pocitu nadměrné únavy nebo přílišné letargie.

Existují také praktické kroky, které můžete podniknout, abyste se probudili brzy a nebyli unavení. Platí to jak pro přípravu na kvalitní noční spánek, tak na ranní rutinu. Takže bez dalšího prodlužování, zde je několik rad jak na to:

  1. Před spánkem se vyhněte pití kávy a červeného vína, a konzumaci čokolády

Pokud si chcete užít hluboký a pokojný noční spánek, je důležité, aby byl váš cyklus nenarušen. Jak se zdá, trvá to až čtyři hodiny, než člověk upadne do opravdu hlubokého spánku dodávacího energii. Proto může například neustálé vyrušování této doby ubrat na kvalitě vašeho odpočinku a zanechá vás ráno s pocitem únavy.

Jednou z nejvýznamnějších příčin narušení je stravování, některé potraviny a nápoje jsou totiž vědecky prokázané, že narušují váš zažívací systém a přeruší váš spánek. Káva, červené víno a mléčná čokoláda jsou všechny primárními příklady toho, co se nemá jíst před spánkem. Snažte se jim tedy vyhnout po co nejdelší dobu, než půjdete spát. Snažte se tyto potraviny nekonzumovat po obědě a pokud to nebude možné, tak alespoň je vystřihněte z jídelníčku po šesté večerní.

  1. Jděte na toaletu, než se půjdete uložit ke spánku

Mnoho z nás jde na toaletu, než si vlezeme do postele, ale poté si ještě před spaním čteme, koukáme na televizi nebo hrajeme hry. Naše močové měchýře se během této doby mohou pomalu naplňovat, zejména proto, že ledviny i nadále pracují během celé noci, a i když spíme.

Čtěte:  Nejlepší lék na krev - směs z kopřivy

To znamená, že je větší pravděpodobnost, že vás spíš probudí v brzkých ranních hodinách plný močák, než že byste se plně vyspali a až po probuzení si uvědomili, že potřebujete na záchod. Toto akorát přispěje narušenému a trhanému spánku. Je tedy nezbytné, abyste navštívili toaletu bezprostředně před spánkem. Platí to i pokud vyloženě nemáte potřebu jít.

  1. Po probuzení se soustřeďte na něco veselého a vzrušujícího

Pocity stresu a úzkosti jsou vždy nejhorší po ránu, díky kombinaci našeho podvědomého myšlení, které se projevuje během spánku, a díky zvýšené hladině kortizolu (stresový hormon) v našich tělech. To nás může zanechat s pocitem únavy a letargie i po kvalitním spánku. Musíte to tedy vyrušit aktivním soustředěním na něco pozitivního spojeného s událostmi dne před vámi.

Některé dny to bude lehčí než jiné. Buďte tedy iniciativní a snažte se plánovat na budoucí dny a zapište si tyto plány do kalendáře. Narozeniny a výročí poskytují jasnou radost a vzrušení. Můžete si také zjistit státní a celosvětové svátky a přizpůsobit se jim. Například 4. října se v Americe slaví mezinárodní den tacos, nebo 7. července je celosvětový den čokolády.

  1. Vytvořte si zvládnutelnou ranní rozcvičku

Je možné vstát brzy ráno a necítit se unavení, tento pocit bdělosti však může brzy vyprchat, pokud se správně neudrží. Proto je důležité nastavit si zvladatelnou ranní rozcvičku. Ta má potenciál k instantnímu zvednutí vaší nálady a posílení vašeho soustředění a koncentrace.

Jednoduché cviky jako jogging způsobují, že mozek uvolňuje nesčetně chemikálií a endorfinů do krevního oběhu, což vede k zahnání symptomů stresu, letargie, a v některých případech i bolesti. Co je zajímavé, bylo dokázáno, že ranní cvičení může také zvýšit hladinu vaší energie i na následující den. Tak dlouho jak se alespoň budete držet splnitelných disciplín, které vyhovují vaší stávající kondici a dennímu režimu.

  1. Nikdy nezapomínejte na řádnou hydrataci!

Podle různých studií způsob, jakým hydratujeme naše tělo, když se ráno poprvé probudíme, má stále větší vliv na naše mentální vyhlídky. Začnete svůj den jednoduchou sklenicí vody (předtím, než se nasnídáte). To nastartuje váš metabolismus a pomůže vám to se rychleji probrat a cítit se ihned více bdělí.

Čtěte:  Levandulový olej: Kompletní průvodce

Pokud jde o konzumaci teplého nápoje s vaší snídaní, snažte se vyhnout každodennímu pití kávy. Přestože toto bylo historicky považováno za nejlepší způsob, jak stimulovat smysly, věda prokázala, že naše tělo si postupně v průběhu času zvykne na účinky kofeinu, což znamená, že trvá déle, než se dosáhne požadovaných výsledků. Z tohoto důvodu by měla být káva používána příležitostně pouze v případech, kdy se cítíte obzvláště unavení, a doplňky jako je konzumace ovoce nebo mezi tím pit čaj.

Zdroj