Nezařazené

Tuky – zdroj vitamínů A, D, E a K

Plní v organismu tři základní funkce, kterými jsou zásoba energie, obalování vnitřních orgánů a poskytování jim ochrany před mechanickým působením a konečně ochrana těla před chladem. Tuky jsou kromě toho také zdrojem vitamínů A, D, E a K.

Tuky ve stravě

Podíl tuků na energetickém příjmu představuje často i více než 50%, což není správné. Podílejí se na tom:

  • viditelné tuky, jako je sádlo, máslo, oleje atd.
  • neviditelné tuky obsažené v mase, mléku, sýrech, vejcích, obilninách atd.

Druhy tuků

Fosfolipidy jsou složené tuky, které si vytvářejí všechny buňky v našem organismu, i když většina z nich se tvoří v játrech. Jsou důležitou sloučeninou podílející se na srážení krve a obalování nervových vláken.

Glukolipidy jsou další součástí buněk a důležitou složkou vazivových pojiv.

Lipoproteiny se podílejí na transportu tuků krví. Podle specifické hmotnosti se dělí na 3 skupiny:

  • HDL – mají vysokou hustotutuky
  • LDL – mají nízkou hustotu
  • VLDL – mají velmi nízkou hustotu

Lipoproteiny s nízkou hustotou, které obsahují 60-80% cholesterolu, se snadno váží na vnitřní stěny cév, čímž pomáhají k jejich kornatění. Naopak HDL mají určitý ochranný účinek, jelikož transportují cholesterol ze stěn cév do jater, kde se pak vyloučí prostřednictvím žluče.

Příčiny aterosklerózy

Riziko jejího rozvoje nesouvisí ani tak s absolutním množstvím cholesterolu v krvi, ale závisí spíše na podílu HDL/LDL. Čím vyšší poměr, tím nižší riziko. Tento poměr příznivě ovlivňuje tělesný pohyb.

V čem je cholesterol

Nejvíce je obsažen ve vaječném žloutku, červeném masu, v játrech, ale i v mléčných produktech, jako je smetana, máslo, plnotučné mléko, zmrzlina. Malé množství pak obsahují moučné výrobky, obohacené tukem či máslem, nebo máslem namazaným na chleba. Naopak vůbec se nevyskytuje v rostlinné stravě.

K tomu je třeba dodat, že přibližně jednu třetinu cholesterolu přijímáme potravou. To lze ovlivnit složením stravy, omezením potravin bohatých na cholesterol, tělesnou aktivitou a také vhodnou anticholesterovou dietou, která se doporučuje také při redukci hmotnosti.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Filoména Božetěchová

Vzhledem k tomu, že je pro mě moje zdraví důležité, zajímám se o zdravý životní styl. Chci vědět, co je pro mě dobré, co mi pomůže upevnit si celkové zdraví, které potraviny či bylinky jsou vhodné a co je nového v trendech týkajících se oblasti zdraví a zdravého životního stylu.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button