NezařazenéZdraví

Jak si poradit s depresí?

Bylo odhadnuto, že na světě trpí depresemi asi 350 milionů lidí, z čehož se většina, téměř 80 %, se neléčí. Je tedy spousta lidí, kteří s touto psychickou nemocí bojují sami. Mylné je se domnívat, že jedinci trpící depresí jsou jen smutní a psychicky slabí. Nový výzkum zjistil, že deprese je vlastně poškození mozku, což podporuje skutečnost, že ji nejde jen tak „překonat.“ Možná už vám nezbývají síly na podniknutí rázných kroků, které by vás tohoto problému zbavili. Existují však i menší krůčky, které můžete praktikovat na denní bázi a které vám mohou pomoci vaše psychické problémy lépe snášet. V žádném případě vás nemohou vyléčit, jen mohou zmírnit pocity zoufalství, které často máte. Prvním krokem k vyřešení problému je jeho uvědomění a první kroky k odstranění.

Přiznejte si, že máte problém

Jak již bylo výše řečeno, prvním nutným krokem je přiznat si, že máte problém. Jestliže trpíte depresí, neznamená to, že jste slabý člověk.

Přijetí

Přijměte, že máte depresi a poté už bude jednodušší s tímto problémem něco dělat. Jestliže se naopak budete snažit své pocity potlačovat a nebudete nic řešit, může se stát, že se dostanete do spirály, z níž už nebude úniku. Není důvod, proč byste se měli za své psychické problémy stydět, naopak čím dříve si je přiznáte, tím rychleji se jich také můžete zbavit.

Převezměte odpovědnost

Je důležité si uvědomit, že máte život ve svých rukou a jen na vás záleží, jak se s tímto problémem vypořádáte. Nesmíte dovolit, aby se vám věci pouze děly a ačkoli to možná bude ze začátku těžké, je nutné uvažovat i o tom, jaké následky bude mít vaše současné jednání či nejednání.

I maličkosti jsou důležité

Deprese v nás vzbuzuje pocit bezmoci a bezcennosti. Přemýšlejte o činnostech, které vám pomohou. Nemusíte se pouštět do ničeho velkého, ale malé jednoduché kroky mohou výrazně snížit příznaky depresí, přitom vás stojí minimum času a úsilí. Projděte se, přečtěte si pěknou knížku nebo jděte na chvíli na zahrádku. Uvěřte, že každý malý krok je důležitý na cestě k úspěchu.

Fyzická aktivita

Jestliže máme psychické problémy, je těžké se motivovat k tomu, abychom vstali z postele a šli něco dělat, ale právě cvičení je rozhodující při překonávání deprese. Může být stejně účinné jako antidepresiva, protože zvyšuje energetickou hladinu a snižuje únavu. Navíc nemá žádné negativní vedlejší účinky a může vám také zabránit v rozvoji další deprese. Nemusí se jednat o ultra těžké posilování, ale jednoduchý pobyt na čerstvém vzduchu s trochou fyzické aktivity vám může velmi pomoci.

Běžte se projít

Velmi rychlý a účinný způsob, jak osvěžit tělo i ducha. Jestliže je pro vás těžké najít motivaci pro každodenní cvičení, pak je pro vás chůze to pravé. Někdy může být procházka jakobyste vešli do jiného světa. Dýchání čerstvého vzduchu má pozitivní vliv na hladinu kyslíku v mozku, tedy i jasnější myšlenky. Skvělou motivací pro každodenní procházky je pes, který vám navíc sám o sobě bude přinášet lásku a štěstí v té nejčistší formě.

Kardiovaskulární cvičení

Začněte chůzí, a jakmile budete mít pocit, že zvládnete víc, můžete přidat nějaké kardio. Běh, jízda na kole či plavání jsou skvělé sporty, které budou blahodárně působit na vaši psychiku, musíte si však vybrat takové, které vás budou bavit. Stanovte si jednoduché cíle, jejichž plnění posílí vaši motivaci a podpoří vaše sebevědomí.

Zdravá strava

A jsme zase u toho. To, co jíte, má velký vliv na to, jak se cítíte. Zdravý jídelníček vám může pomoci zmírnit příznaky deprese a efektivně s ní bojovat. Některé výzkumy navíc prokázaly, že vznik deprese může být spojen s překyselením organismu, které je způsobeno právě nezdravou stravou.

Žádný cukr a sacharidy

Po cukrovinkách saháme často, když máme špatnou náladu. Ale dorty, sušenky a chlebíčky jsou plné rafinovaného cukru a sacharidů, které v nás mohou spustit pocity letargie a zvýšit příznaky deprese. Hladina cukru v krvi výrazně klesá, a tím se zhoršuje i naše nálada.

Superpotraviny a vitaminy

Existují určité potraviny, které jsou vhodné na zlepšení nálady, například banány, ořechy, ryby bohaté na omega-3 mastné kyseliny, hnědá rýže, špenát a další. Konzumujte komplexní sacharidy, jako například celozrnné potraviny, které zvýší hladinu „hormonu štěstí“ serotoninu bez vedlejších příznaků. Je také přínosné užívat další vitaminy a potravinové doplňky, například komplex vitaminu B či kyseliny listové. Vždy se však předem ujistěte, že tablety jsou přírodního původu, jinak vám jejich užívání může naopak ublížit. Bylo dokázáno, že nedostatek vitaminu B může přímo působit na vznik deprese, proto se na něj zaměřte a konzumujte vejce a listovou zeleninu.

Jezte v pravidelných intervalech

Hlad může způsobit podrážděnost a nízkou hladinu cukru v krvi, následně i změny nálady. Ujistěte se, že konzumujte zdravé jídlo každé 3 až 4 hodiny. Může být lákavé sklouznout ke sladkostem, ale snažte se jim vědomě vyhýbat a nahradit je zdravějšími alternativami, třeba ořechy a ovocem.

Správa negativního myšlení

Deprese mění způsob, jakým přemýšlíme o sobě i světě kolem nás. Klíčem k potlačení negativních myšlenek není jen pozitivní mysl, ale postupné zavádění jiného způsobu myšlení.

Rozpoznání

První důležitá věc, kterou musíte udělat, je rozpoznat své negativní myšlenky a vzorce. Existují různé typy negativních myšlenek, které depresi mohou podpořit a právě jejich rozpoznání je prvním krokem v boji proti nim. Jedním z častých problémů lidí s depresemi je generalizace, aneb držení se negativního zážitku  a víra, že to tak bude i nadále. Dále sem patří sebeobviňování, negativní závěry založené na falešných předpokladech a ignorování pozitivních událostí, to vše jsou typy myšlení, ke kterým mají sklony lidé s depresemi.

Vyhněte se izolaci

Když jsme v depresi, máme tendenci se stáhnout do sebe, ale izolace od ostatních často vytváří negativní myšlení, protože se oddělujeme od reality. Spojení s ostatními je základní lidskou potřebou a studie ukázaly, že pokud jde o štěstí, společenská interakce je nesmírně důležitá. Dokonce, i když vám to nemusí být příjemné, je důležité rozvíjet vztahy s rodinou i přáteli – budou vám sloužit jako podpůrná síť.

Posun pohledu

Nemusíte hned měnit všechny své myšlenky, ale stačí se na celou událost podívat i z jiného úhlu pohledu. Když jsme na sebe tvrdí, je to náš úhel pohledu. Ale byli bychom tak tvrdí i na ostatní? Změna pohledu tkví v tom, že se učíme, jak na věci nahlížet jinak, například kultivujeme svou vděčnost za drobnosti. Snažte se jemně posunout své myšlení a budete zase o krok blíže ke zvládnutí deprese.

 

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button