bílkoviny

Bílkoviny jsou složité molekuly, které hrají klíčovou pro fungování lidského těla. Poté, co se dostanou do našeho těla, rozkládají se na aminokyseliny. Ty jsou potřebné pro buňky, rostou a opravují se samy. Některé z těchto aminokyselin jsou produkovány v těle, 9 esenciálních však musí být přijato prostřednictvím potravin. Tady začíná dilema..

Po mnoho let jsou proteiny dávány do souvislosti s masem, mlékem, mléčnými výrobky a vejci – živočišné produkty. Tyto produkty obsahují vysoké množství bílkovin. Všechny proteiny je možné obdržet se spotřebou rostlin. Níže se podívejte na produkty, které je potřeba konzumovat:

Quinoa

Semena Merlíku chilského jsou plná bílkovin. Ve 100 g quinoyi jsou obsaženy 4 g bílkovin. Používá se k dušení masa, do salátů, ke snídani s ovocem a jogurtem. Kromě bílkovin udržuje lehkost žaludku po jídle.

Fazole

Soustředíte se jen na jeden druh fazolí? Chyba, nenuďte se a jezte všechny druhy, např. černé, bílé, cannellini fazole, sojové boby, atd. Na 100 g porci připadá 8,7 g bílkovin. Ze sojových bobů se vyrábí také tofu nebo sojové mléko.

Čočka

Liší se v barvě, v době vaření i textuře. Některá po uvaření lepí k sobě, jiná zase ne. V jednom šálku vařené čočky (cca 198 g) je 18 g bílkovin. Buďte kreativní s čočkou, hodí se do polévky i salátu a úžasně chutná.

Zelená zelenina

Vegetariáni si zelenou barvu oblíbili. Zelená barva je prospěšná v mhoha ohledech. 67 g kapusty dává tělu 2 g bílkovin, zatímco ve špenátu je na 30 g asi 1 g bílkovin. Vše, co je zelené je zdravé. Dopřejte si to s chutí.

Ořechy

Jsou chutné a obsahují velké množství bílkovin. 28 g sáček mandlí má až 8 g bílkovin, což více méně platí podobně i u vlašských a pekanových ořechů. Z ořechů se může vyrobit také máslo, a to je nemožné nemilovat! Pozor však na množství tuků, i když jsou zdravé, neměli byste jich sníst moc.

Čtěte:  Víte, co je to candida a jaké jsou její příznaky? Čtěte dále

Chia semínka

Dvě polévkové lžíce chia do vašeho oblíbeného smoothie poskytne tělu 4 g bílkovin. Můžete jimi zahustit džem, tím získá další živiny.

Závěr

Jak vidíte, existují rovněž jiné bílkovinné zdroje, než maso, mléčné výrobky či vejce. Zatímco živočišné produkty pokryjí potřeby esenciálních aminokyselin tělu vlastních, v rostlinné říši po nich musíme pátrat. Nejlepší by byla konzumace masa i rostlinných produktů současně. Jíst jen živočišné produkty je zase nevýhodné v tom, že spolu s proteiny jíte i dost tuků.

ZANECHAT ODPOVĚĎ