Pohyb

Máte ztuhlé svaly? Zkuste je rozhýbat

Přichází jaro a s ním se mnozí z nás rozhodnou, že se začnou více hýbat, pokusí se shodit nadbytečná kila, nebo prostě začnou cvičit, aby byli fit.  Nejprve ale musíme probudit tělo „ze zimního spánku.“ Ti z nás, kteří se dlouho nehýbali by si zvýšenou pohybovou námahou mohli i ublížit.

Příčiny bolestivých a ztuhlých svalů

Další příčiny svalových obtíží může být stres, prochladnutí, přecitlivělost na některé potraviny, špatné držení těla, chronický únavový syndrom. Pokud vás bolí celé tělo, může se jednat o fibromyalgii – onemocnění podobné chronickému únavovému syndromu. Postiženého bolí všechny svaly, má ztuhlé celé tělo, i bez fyzické námahy, má sklon k depresím, špatně spí a projevují se další zdravotní obtíže. Příčiny fybromyalgie nejsou přesně známy a měl by je řešit lékař.

Jak na ztuhlé svaly

Cvičení

My si však řekněme, co dělat, abychom předcházeli bolestivosti svalů, pokud se začneme více hýbat.

Začnete-li  cvičit, je nesmírně důležité před fyzickou aktivitou svaly zahřát. Pokud jste začátečníci, raději cvičte pod dohledem odborníka, nebo si alespoň cviky najděte na internetu. Po řádném zahřátí by mělo přijít protažení svalů. Rovněž po tréninku zase řádné protáhněte celé tělo, ze svalů se pak odplaví kyselina mléčná, která způsobuje bolestivost svalů. Svaly zatěžujeme pozvolna, intenzitu tělesné námahy provádíme postupně. Ze začátku cvičte třeba jen 5min, cítíte-li bolest, cvičení na den přerušte. Někdy je uvolňování chronicky ztuhlých a zkrácených svalů opravdu dlouhodobé.

Životospráva

Důležitý je odpočinek a relaxace, správná životospráva, pro správnou funkci svalů je potřeba přijímat především aminokyseliny, vápník, hořčík, draslík, selen, vitamín B a C. Dbejme i na dostatečný přísun tekutin. 

Masáže, aromaterapie, sauna

Velmi prospěšné pro regeneraci svalového aparátu jsou masáže. Najděte si v okolí dobrého maséra, který dokáže vaše svaly uvolnit. Na masáži byste se měli cítit příjemně a pohodlně, uvolnit se i psychicky, odstraníte i stres, který také způsobuje svalové napětí.

Pomáhá i aromaterapie. Do koupele můžete přidávat cypřišový a levandulový olej, který vaše svaly uvolní a zrelaxuje. Nebo zvolte „zahřívací olej, například zázvorový , nakapejte na horký ručník, či šátek a přiložte na bolavé místo.

Výborná je i sauna, je na vás, zda zvolíte klasickou saunu, která na bázi horkého a studeného působení uvolní svaly, nebo infrasaunu, která má schopnost léčivými paprsky proniknout hluboko do svalů.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Filoména Božetěchová

Vzhledem k tomu, že je pro mě moje zdraví důležité, zajímám se o zdravý životní styl. Chci vědět, co je pro mě dobré, co mi pomůže upevnit si celkové zdraví, které potraviny či bylinky jsou vhodné a co je nového v trendech týkajících se oblasti zdraví a zdravého životního stylu.

Podobné články

Back to top button