Nezařazené

Bílkoviny jsou stavební kameny lidského těla

Bílkoviny, nebo-li proteiny, jsou základními stavebními látkami lidského těla. Jejich složení je určeno poměrem a množstvím jejich složek – aminokyselin. Ty vytvářejí různé variace a devět z nich je tzv. esenciálních, které si tělo nedokáže vyrobit a je odkázáno na jejich přísun ve stravě.

Jedná se o histidin, isoleucin, leucin, lysin, methionin, fenylalanin, threonin, tryptofan a valin. Ostatní bílkoviny jsou neesenciální a tělo si je vyrábí samo.

Hodnota bílkovin

Poté, co se bílkoviny dostanou do trávicího traktu, tak se štěpí na kratší řetězce, nebo až na jednotlivé aminokyseliny. Proto jejich hodnota závisí spíše na jejich složení než množství.

Biologická hodnota bílkovin je dána využitelností pro organismus. Čím více obsahuje esenciálních aminokyselin, tím vyšší je jejich hodnota. Měřit ji lze jako poměr mezi dusíkem přijatým a dusíkem vyloučeným z těla močí a stolicí. Za plnohodnotné se ještě považují proteiny s hodnotou 70, přičemž vaječný bílek má 100. Dále sledujeme také jejich stravitelnost. Z toho vyplývá závěr, že více záleží na kvalitě, tedy na množství aminokyselin v bílkovinách obsažených, než na množství proteinů ve stravě celkem.

Biologická hodnota vybraných bílkovin

  • vejce 100
  • mléko 93
  • rýže 86
  • ryby 75
  • hovězí maso 75
  • kukuřice 72

Využívání bílkovin stravou

Aby naše tělo co nejlépe využilo aminokyseliny přijímané stravou, udává se doba zhruba 2-5 hodin po tréninku nebo jiné namáhavé fyzické činnosti. Proto se doporučuje přijímat stravu bohatou na bílkoviny nebo speciální proteinové doplňky asi 1-3 hodiny po tělesném cvičení, aby měl organismus dostatek času na jejich strávení a vstřebání.

Kolik bílkovin potřebujeme

Nedostatečný příjem aminokyselin nepříznivě působí na zdraví, tělesnou kondici i na duševní procesy. Doporučená denní dávka odpovídá přibližně 0,8 g na kilogram tělesné váhy. U sportovců a fyzicky pracujících se doporučený příjem udává v hodnotě 1,2 -1,7 g na 1 kg tělesné hmotnosti.

Z toho vyplývá závěr, že potřeba příjmu bílkovin se odvíjí od fyzické aktivity.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Filoména Božetěchová

Vzhledem k tomu, že je pro mě moje zdraví důležité, zajímám se o zdravý životní styl. Chci vědět, co je pro mě dobré, co mi pomůže upevnit si celkové zdraví, které potraviny či bylinky jsou vhodné a co je nového v trendech týkajících se oblasti zdraví a zdravého životního stylu.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button