Křeč je nepříjemné dlouhodobé stažení svaloviny, které občas potrápilo každého z nás, ať při protahování nebo naopak po dlouhém nicnedělání. Tento nadměrný stah svaloviny může nastat jednou za měsíc nebo vás může v určité životní fázi trápit mnohem častěji. Jak si v tomto případě poradit s častou křečí?

run-750466_960_720Hlavním a nejdůležitějším receptem na odstranění křečí je pravidelná fyzická aktivita, která proběhne alespoň třikrát týdně po dobu 30 minut a to především aktivita, která zapojí svaly na nohou, u nichž se křeče vyskytují nejčastěji.

 

S tvorbou křečí je spojováno i časté nošení těsného oblečení či se křeče mohou objevit jako vedlejší účinky onemocnění, jakým je diabetes, onemocnění ledvin či jater. Mohou být výsledkem dlouhého sezení nebo ležení v nesprávné poloze.

Protahování je jedničkou v boji proti křečím

Pokud máte akutní, často opakující se křeče, zkuste se pravidelně protahovat a cvičit. Snažte se zvýšit svou svalovou aktivitu a tím zlepšit svůj krevní oběh.

Základní změny

Pro začátek vám bude stačit na rozhýbání procházka. Snažte se změnit i svůj běžný postoj k výtahům a místo něho zvolte schody, abyste posílili své nohy. Důležité je, abyste po schodech chodili rovně, protože tímto postojem snižujete tlak na záda a klouby. Do svého denního programu zahrňte i strečink, který si dopřejete každý den na dobu alespoň 10 minut. Tím rozhýbete a protáhnete všechny svaly ve svém těle.

křeče

Zvýší se vám průtok krve, čímž se dostanou živiny i do svalů a prokrví se celý organismus. Vyzkoušejte třeba i tanec. Nemusí jít o nic profesionálního, zatancujte si jen tak pro radost, třeba s dětmi před televizí. Každé rozhýbání vám pomůže zbavit se křečí.

Aerobní cvičení

Do svého plánu v boji proti křečím zahrňte i aerobní cvičení, které si zopakujete alespoň 3x týdně po dobu 30 minut. Zvýší se vám tepová frekvence, tělo se zahřeje a lépe se prokrví. Nic lepšího proti křečím snad neexistuje.

Čtěte:  Jste unavení, když vstáváte brzy ráno? Poradíme vám jak únavu překonat

Vyzkoušejte jógu

yoga-1146277_960_720Nebraňte se ani józe, tai chi a podobným typům cvičení, které posiluje nejen tělo, ale i mysl. Naučí vás novému spojení s vaším tělem a odstraní pocity stresu a úzkosti. Jóga je praktikována již stovky let a není účinnějšího a zdravějšího protažení, které by vás zbavilo křečí. Nejlepší cestou je naučit se kombinovat všechny typy cvičení, tedy aktivní aerobní, posilující a protahovací cviky z jógy.

 

Jak začít trénink?

Aerobní cvičení je taková pohybová aktivita, kdy práce svalů a metabolické procesy v nich, probíhají za přítomnosti kyslíku. Jde o jakékoliv cvičení prováděné střední intenzitou po delší čas a se zvýšenou tepovou frekvencí. Takovéto cvičení je nejvhodnější provádět jako první, jelikož zahřeje tělo, rozhýbe svaly a připraví tu správnou tepovou frekvenci pro následné posílení svalů. Na takovéto cvičení byste nikdy neměli zapomínat a zařadit ho vždy v průběhu týdne. Mezi aerobní cvičení patří aerobic, cyklistika, běh, plavání a i turistika.

Posilování

Po aerobní fázi by mělo nastat posilování. Svaly jsou již protažené a zahřáté a nic nebrání tomu, aby došlo k jejich posílení. Jelikož se v tímto cvičením chcete vyhnout křečím, zaměřte se především na nohy.

Protahování

Po posilování a aerobním cvičení by mělo vždy nastat protažení. Protahovat se můžete i bez předchozího cvičení. U něj totiž platí, že protahování není nikdy dost. Vyzkoušejte základní pozice z jógy jako je sed s nataženýma nohama, pozice kočky, hory a diamantový sed. Každé protažení vám pomůže od křečí a stane se základem klidného dne.

křeče

Pokud vám cvičení a posilování pomáhá jen částečně a křeče se přesto často vracejí, doplňte svou stravu o hořčík a draslík. Buď o tabletky nebo o potraviny, které minerální látky obsahují. Pít můžete minerální vodu a do stravy přidat více špenátu, fazolí, banánů, ořechů a hovězího masa. Všechny tyto potraviny obsahují draslíku a hořčíku požehnaně.

Čtěte:  Artritida v kolenou trápí čím dál více mladých. Jste ohroženi?

ZANECHAT ODPOVĚĎ