Všichni víme, že plavání je skvělý relax. Podporuje příliv kyslíku do svalů a nutí vás regulovat dýchání. Koupání je také skvělý způsob, jak snížit stres. Plavání pod vodou je jako v jiném světě. Voda zkresluje oblohu a odráží sluneční obraz do téměř éterických vzorů na dně bazénu či moře. Není tedy divu, že vás může dostat do ideálního duševního stavu.

Jak mozek reaguje na plavání?

Koupání je meditativní cvičení. Vaše mozkové funkce se zlepšují procesem zvaným hippokampální neurogeneze, kde váš mozek nahrazuje ztracené buňky novými. Když se ponoříte do vody, vaše nálada se okamžitě zvedne a na břehu zanecháte svou únavu a depresi.

Nedávná studie dr. Howarda Cartera z University of Westera Australia ukázala, jak mozek během plavání reaguje. Tým vědců vedený Carterem předpokládal, že ponoření do vody do úrovně pravé srdeční komory zvýší průtok krve do mozku.

Vědci zjistili, že po ponoření do vody se průtok krve účastníků do středních mozkových tepen zvýšil o 14 %, zatímco průtok krve do jejich zadních mozkových tepen se zvýšil o 9 %.

Plavání však může také zvýšit vaši duševní pohodu

Ochrana před vnějšími podněty: Jakmile se ponoříte do vody, jste odříznuti od veškerých zvuků zvenčí a jediná věc, kterou cítíte, je voda tekoucí podél vaší pokožky. Zaměřujete se jen na zadržený dech, spodní část bazénu a chladivost vody. Při plavání se věci zjednodušují.

Je to skvělá forma cvičení: Klouzání skrz vodou je úžasně prospěšné pro vaše srdce, ale také pro vaše svaly a plíce. Navíc téměř nezatěžuje vaše klouby. Když se staráte o své tělo, vaše emocionální pohoda se výrazně zlepšuje. Koupání několikrát za týden je tedy skvělý způsob, jak zlepšit svou fyzičku i náladu.

Uvolňuje endorfiny: Plavání uvolňuje tzv. hormony štěstí, endorfiny. Může také snížit hladinu stresového hormonu kortizol, a pomáhá tak při uvolnění svalů. V důsledku uvolnění od stresu je také podporován vznik nových mozkových buněk.

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ