NezařazenéZdraví

Nejste neschopní. Jen možná máte syndrom vyhoření

Žijeme ve společnosti, která nás nutí žít rychle a jsme náchylní k syndromu vyhoření. Pokud však zaznamenáte jeho první příznaky, můžete si na chvíli odpočinout a zabránit vyhoření úplnému, které může zničit váš osobní i pracovní život.

Podívejte se na následující seznam častých příznaků vyhoření. Pokud máte některé z nich, pak je velmi pravděpodobné, že máte na tento problém náběh a ani o tom nevíte.

Některé příznaky syndromu vyhoření

  • Problémy se spaním – máte obtíže s usínáním nebo ještě hůře, jste vzhůru téměř celou noc
  • Ztráta chuti k jídlu – přeskakujete jídla
  • Negativní pocity – často cítíte beznaděj, smutek, pocit viny nebo méněcennosti

Méně známe příznaky syndromu vyhoření

  • Vyhýbání se sociálním kontaktům – cítíte se nepříjemně nebo naštvaně, když s vámi někdo chce mluvit
  • Ztráta radosti – nechce se vám chodit do práce ani do školy, dokonce ani trávit čas se svými přáteli či rodinou, nebo dělat věci, které jste měli kdysi rádi
  • Podprůměrnost – když nezvládnete dokončit projekt včas, máte tendenci si myslet, že jste neschopní. Nicméně, důvodem pro váš nedostatek energie může být syndrom vyhoření. Chronický stres vám brání být tak produktivní, jako jste byli dřív.

Pokud máte jeden nebo více z těchto příznaků, můžete být na nejlepší cestě k vyhoření.

Syndrom vyhoření z lékařského hlediska

Vyhoření není jen emocionální stav, ale je to vlastně lékařský syndrom.

Podle Dr. Ruotsalainena a jeho kolegů je vyhoření druh psychického stresu. Je charakterizován vyčerpáním a nedostatkem nadšení a snižuje výkonnost na pracovišti.

A podle doktora psychologie, Sherrie B. Cartera, může vyhoření způsobit následující tři problémy: fyzické a emocionální vyčerpání, cynismus a odtržení, pocit méněcennosti a nedostatečného naplnění.

Příčiny syndromu vyhoření

Tento problém většinou pramení z práce. Mohou k němu ale přispět i jiné aspekty života, než kariéra.

Pracovní příčinou syndromu vyhoření může být příliš náročná práce, vysoký tlak prostředí a nutnost čelit náročným očekáváním.

Dalšími příčinami může být fakt, že vám chybí podpůrné vztahy, máte nedostatek spánku, jste puntičkář a pesimista, máte potřebu mít vše pod kontrolou.

Dr. Ruotsalainen se svými kolegy shrnul, že vyhoření je důsledkem neschopnosti plně se vyrovnat se stresorem. Vyhoření však není snadno rozpoznatelné, protože jeho příznaky přichází pomalu a nenápadně.

„5 Pročů“

Ve svém vlastním zájmu se nejprve snažte odhalit pravou příčinu vyhoření. Vaše tělo vám vždy vysílá jasné signály, že je potřeba si odpočinout. Skvělým nástrojem, jak odhalit příčinu vašich problémů je tzv. „5 Pročů.“ Tato technika vyvinutá Sakichi Toyodou zkoumá příčiny a následky. Jejím primárním cílem je ptát se na otázky „proč,“ dokud nedojdete k jádru problému. Každá odpověď na předchozí proč je základem pro další otázku.

Například: Práce pravděpodobně způsobuje syndrom vyhoření

Proč má práce způsobuje syndrom vyhoření? Protože je příliš stresující!

Proč je pro mě má práce stresující? Protože termín projektu je již tento čtvrtek.

Proč považuji tento projekt za stresující? Protože je to poprvé, co projekt vedu.

Proč chci zapůsobit na svého nadřízeného? Protože doufám, že mi navýší plat a já budu mít více peněz pro dítě na cestě.

Nyní, po analýze problému, se dostanete například ke zjištění, že stres z práce je pouze převlek, neboť vaší skutečnou obavou je finanční zátěž z příchodu nového dítěte.

Jak je výše znázorněno, 5 Pročů je skvělý nástroj, který vám pomůže zabránit chybám předtím, než zjistíte pravou podstatu problému. Když najdete pravou příčinu svého vyhoření, bude pro vás i jednodušší ji řešit.

Rozložte svůj problém ne menší, lehce zvládnutelné akce

Mnozí úspěšní podnikatelé často používají tuto techniku zvanou rozčlenění. Jejím primárním cílem je izolovat problémy do sebe navzájem a řešit jeden po druhém. Začněte tím, že si sepíšete seznam věcí, které potřebujete udělat a poté přidělíte každému úkolu i určitý čas, například:

  1. Promluvit si s šéfem o nadcházejícím náboru (za 30 minut)
  2. Zavolat učitelce a zeptat se na syna (do 30 minut)
  3. Vytvořit plán pro nadcházející výstavu (do 2 hodin)
  4. Dojít do lékárny pro lék (do 30 minut)

Poté, co si takto rozplánujete čas, držte se plánu a vždy se zaměřte jen na jeden úkol.

Přiznejme si, že život je plný bojů. Nicméně, je potřeba vytvořit určitou harmonii. Jestliže se totiž příliš zaměříte jen na jeden problém, budete zapomínat na ty ostatní. Na druhou stranu není ani dobré řešit všechno najednou.

Následně je tedy rozčlenění skvělou technikou pro účinnější řešení problémů, díky níž pro vás bude stres snesitelnější.

Syndrom vyhoření značí, že něco důležitého ve vašem životě nefunguje

Stručně řečeno, syndrom vyhoření je varovným signálem, že něco ve vašem životě neběží podle vašich představ. Nikdy není pozdě na to, abyste věnovali čas svým nadějím, ambicím a své budoucnosti. Sami sebe se vážně zeptejte: Nezanedbávám něco důležitého? Proč to a to dělám? Chci to opravdu?

Z tohoto hlediska je syndrom vyhoření dobrou příležitosti, proč přemýšlet o svém životě.

Potřebujete pomoci přehodnotit své priority? Řiďte se následujícím.

  • Říkejte NE věcem, které opravdu nechcete dělat
  • Rozvíjejte svou kreativitu a učte se dovednostem, které se naučit chcete
  • Spěte dostatečně

 

 

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Filoména Božetěchová

Vzhledem k tomu, že je pro mě moje zdraví důležité, zajímám se o zdravý životní styl. Chci vědět, co je pro mě dobré, co mi pomůže upevnit si celkové zdraví, které potraviny či bylinky jsou vhodné a co je nového v trendech týkajících se oblasti zdraví a zdravého životního stylu.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button