Zůstat v práci ostražití může být občas náročnější úděl, než se může zdát, zejména pokud jste znudění, vyčerpaní, nebo trpíte nedostatkem spánku. Než se však natáhnete pro tu lákavou plechovku energy drinku, lahev cukrem napěchované coca-coly, nebo po hrnku lahodné kávy, vyzkoušejte tyto zdravé metody na stimulaci vašich smyslů a abyste zůstali ostražití.

Zrak – vizuální stimulace

  1. Maximalizujte své vystavení světlu

Vnitřní rytmus vašeho těla je regulován množstvím světla, které na vás dopadá. Čím větší vystavení, tím více ostražití se budete cítit. Roztáhněte žaluzie a nechte do místnosti proniknout sluneční paprsky. Vyjděte na denní světlo, nebo vykoukněte z okna. Pokud nebude přírodní světlo, tak klidně v kanceláři rozsviťte.

  1. Procvičte své oči (nebo jim naopak dejte chvilku odpočinku)

Hýbejte očima směrem nahoru a dolu, doprava, doleva, a diagonálně. Otáčejte s nimi po směru hodinových ručiček a poté do protisměru. Pevně je zavřete a následně zase do široka otevřete. Tyto praktiky několikrát zopakujte.

Čtení a věčné sezení před počítačovou obrazovkou může vést k únavě očí. Pravidelně dopřávejte očím krátké pauzy s úmyslným mrkáním a hleděním do dálky.

  1. Všímejte si svého okolí

Užívejte si pozorování lidí kolem vás. Sledujte jejich aktivity, mluvu, řeč těla, a interakce mezi nimi. Všímejte se detailů na budovách, krásy přírody kolem vás, maličkostí všude okolo, rozlišujte dokonce barvu, tvar, a velikost objektů.

Sluch – sluchová stimulace

  1. Zapojte se do konverzace

Popovídejte si s kamarádem nebo s kolegou. Navzájem se podělte o vtipné historky. Diskutujte o svém podnikání, kreativních nápadech, o posledním politickém skandálu, nebo jakýchkoli jiných tématech, která vás zajímají.

Cvičte si pozorné naslouchání a pořádně vnímejte, co vám říkají vaši bližní. Nalaďte se na tón, hlasitost a obsah různých konverzací.

  1. Poslouchejte povzbudivou melodickou hudbu

Vyzkoušejte hip hop, rock, nebo jazz, abyste nastražili smysly. Instrumentální nerozptylující hudba funguje nejlépe. Zpívejte si, pískejte se, a broukejte do rytmu, pokud to jen bude možné. Pokud to bude nezbytné, zapojte si sluchátka, abyste nerušili kolegy okolo vás.

Čtěte:  7 věcí, které dělají lidé se skrytou depresí

Čich – čichová stimulace

  1. Zaměstnejte svůj nos

Aroma terapeuti doporučují následující esenciální oleje: mátový (na posílení energie), rozmarýnový (na vybudování všímavosti), eukalyptový (na zvýšení kyslíku), cedrový (na aktivaci myšlení), a skořicový (na zlepšení vaší reakční doby).

Pokud zrovna nemáte po ruce esenciální oleje, můžete vyzkoušet krémy nebo zapálit pár vonných svíček, které poskytují stejné vonné vjemy jako oleje.

Citrusy jako citróny, limetky, grapefruity a pomeranče jsou též přírodními čichovými stimulanty. Nasajte jejich krásnou svěží vůni, abyste zůstali bdělí.

Chuť – chuťové stimulace

  1. Dopřejte si chutnou snídani

Začněte váš den nejdůležitějším jídlem dne. Nejlepší volbou jsou čerstvé, lehké a zdravé potraviny – otrubové cereálie, celozrnné chleby, ovoce, a jogurt. Rozhodně se musíte vyhnout těžkým jídlům jako jsou párky, mastná smažená vejce nebo přeslazené palačinky.

  1. Pijte hodně vody

Mějte vždy při ruce lahev čisté vody a během dne z ní pravidelně upíjejte. Dehydratace může způsobit, že se budete cítit unavení, líní a ospalí. Pokud vás po nějaké době omrzí pořád pít jenom čistou vodu z kohoutku, můžete si do ní vymačkat trochu čerstvého citrónu a doplnit si tak i zdravou zásobu vitamínu C.

  1. Konzumujte svačiny posilující energii

Ořechy a ovoce (jako banány, jablka a jahody) jsou sázka na jistotu. Můžete zkusit i kombinovat různé zdravé potraviny například baby karotky s nízkotučným smetanovým sýrem; plátky řapíkatého celeru s burákovým máslem; červené papriky s humusem; a bílý jogurt s granolou. Vyhněte se jídlům obsahující sacharidy, což znamená sladké pochutiny, které vám rychle zvednou hladinu energie, ale následně přijde rychlý spád a vy budete ještě unavenější než předtím.

Dotek – hmatová stimulace

  1. Opláchněte si obličej studenou vodou

Proveďte tuto metodu každé ráno, během záchodových přestávek, a odpoledne. Když se vaše tělo dostane do kontaktu se studenou vodou, je nucené se přizpůsobit a přenastavit tělesnou teplotu. To vás jistě udrží bdělými a ostražitými.

Čtěte:  Jak léčit ekzémy pomocí čínské medicíny?

 

  1. Vyzkoušejte akupresuru

Aplikujte tlak, namasírujte, nebo poklepejte stimulační body na všem těle. Mezi tyto body patří vršek hlavy, zadní část krku, hřbet ruky mezi palcem a ukazováčkem, těsně pod kolenem, a ušní lalůčky.

  1. Rozpohybujte tělo

Zvedněte se ze židle, projděte se, proběhněte se, nebo překonejte několik poschodí v budově. Pociťte zemi pod vašima nohama. Protáhněte se. Udělejte cokoli pro to, aby se vaše tělo dalo do pohybu a vše krev se rozpumpovala. Rozpohybujte ztuhlé svaly, i kdybyste jen měli dělat cviky během práce za stolem.

Na rozdíl od návykových kofeinových dávek, tyto metody aktivují vaše smysly, zapojí vaši pozornost, vyburcují vaši energii, a předejdou ranní únavě a odpoledním krizím. Navíc zde nejsou žádné škodlivé vedlejší účinky nebo zdravotní rizika.

Zdroj