Léto je pro většinu lidí synonymem pro relaxaci u vody a „chytání bronzu“. Ale málokdo ví, jak se opalovat zdravě. Nechcete-li riskovat, že vaše pokožka dostane opět pořádně zabrat, nepřestávejte číst. Prozradíme vám vše podstatné, co byste měli na dané téma vědět.

Proč se sluníčku nevyhýbat?

Opalování je zdravé, protože aktivuje produkci vitamínu D – a ten prospívá pokožce, zubům a kostem. Sluneční paprsky zároveň působí jako balzám na duši. Pobyt na sluníčku vám zaručeně zlepší náladu.

Jaká jsou rizika?

Nic se nemá přehánět a je tom tak i v případě opalování. Měli byste vědět, že příliš dlouhé slunění vede k předčasnému stárnutí kůže a hrozí rakovina kůže. Což jsou dostatečně pádné důvody, proč být důslední a věnovat péči a ochraně pokožky dostatek pozornosti.

Dopřejte si peeling

Toužíte-li po rovnoměrném a zdravém opálení, opalujte se až poté, co absolvujete důkladnou peelingovou kůru. Odstraněním odumřelých buněk předejdete tomu, abyste se bezprostředně po opalování nesloupli jako had.

Solárium je špatný nápad

Ať si provozovatelé solárií tvrdí, co chtějí, lékaři se shodují na tom, že do zdravého opalování má solárkování na míle daleko. Při procesu se prakticky netvoří vitamín D a stoupá riziko rakoviny kůže.

Bez opalovacího krému ani ránu

Ochrana pokožky kvalitním opalovacím krémem by měla být naprostou samozřejmostí, a to i v případě snědší kůže, která snáší sluneční paprsky docela dobře a rychle se opaluje dohněda. Ale po které značce sáhnout? Dermatologové nejčastěji doporučují krémy na opalování značky BIODERMA. Současná produktová řada Photoderm obsahuje unikátní ochranné textury a nabízí nejlepší UVA/UVB ochranu.

Jak dlouho se slunit?

Důležitá je samozřejmě i délka opalování. Jakmile pleť dosáhne tzv. cut-off bodu (tzn., bodu, kdy již nedokáže produkovat melanin), nemá ji smysl nadále vystavovat slunci. Jinak hrozí poškození UV zářením a s tím výše uvedené zdravotní komplikace.

Optimální doba strávená na slunci je individuální a závisí na fototypu daného jedince. Obecně jde o desítky minut až několik hodin. Snažte se však vyvarovat opalování v době mezi 11. – 15. hodinou. Právě tehdy jsou paprsky nejintenzivnější a spíše spalují.

Pomoci vám mohou doplňky stravy

Jak pokožku nastartovat na zdravější opalování? Budete-li před plánovaným chytáním bronzu užívat doplňky stravy s obsahem betakarotenu, zvýšíte tím přirozenou obranyschopnost pokožky proti UV záření. Což ovšem neznamená, že nebudete muset používat opalovací krém.

Nápomocné mohou být tak některé potraviny. Lékaři doporučují ty s obsahem antioxidantů – polyfenolů. Ty jsou obsaženy například v zeleném čaji. Flavonoidy chránící kůži před spálením zase najdete v hořké čokoládě.

Sdílejte