Jídlo a receptyZdraví

Řeřicha: Zdravý doplněk stravy, který si vypěstujete doma

Řeřichu známe pod názvem řeřicha setá, nebo také řeřich zahradní. Je to rostlina známá již již téměř 500 let původně z Mezopotámie a její mimořádné zdravotní účinky pak vychvalovali i slovutní starověcí lékaři jako byl Galén nebo Hippokrat.

Čím je řeřicha prospěšná našemu zdraví

Především je to díky bohatému obsahu vitamínu C, vitamínu K a také betakarotenu. Omlazující účinky vitamínu E oceňují hlavně ženy. Kromě toho je řeřicha i významným zdrojem minerálních látek, především železa, síry, hořčíku, draslíku, jódu a vápníku. Konzumace řeřicha je mimořádně prospěšná zejména na jaře, kdy tak lze předcházet jarní únavě a různým nemocem, neboť dokáže nahradit čerstvou zeleninu a ovoce, kterého je na jaře nedostatek.

Řeřicha rovněž podporuje krvetvorbu a pomáhá předcházet infekcím, zánětům a dalším problémů, zejména s močovými cestami. Posiluje imunitu a vyloučena nebyla ani ochrana před vznikem rakovinných nádorů. Léčivých účinků řeřichy můžete využít také při nachlazení a nemocech horních cest dýchacích. Pomáhá při léčbě kašle, má pozitivní vliv na trávení, protože podporuje produkci trávicích šťáv, povzbuzuje činnost žlučníku a jater.

Jak řeřichu pěstovat

Tuto výbornou bylinku si můžete pěstovat i doma, abyste ji měli v kuchyni neustále po ruce. Potřebujete k tomu pouze plastovou vaničku, do které dáte vatu, na ni nalijete tolik vody, aby vata byla vlhká, ale neplavala. Na mokrou vatu nasypete semínka řeřichy a nádobu dáte do temna na 2 dny.

Již druhý den začnou semínka klíčit. K tomu je potřeba také teplo, takže můžete nádobku překrýt igelitovým pytlíkem, přičemž vata musí být neustále vlhká. Následně řeřichu umístíte na okno, kde za pár dní krásně zezelená. Sklízet můžete nůžkami a ihned konzumovat.

Recepty

Specifická štiplavá chuť nemusí vždy chutnat dětem. Zato pro dospělé je to jedinečné zelené koření, které lze využít na mnoho způsobů. Řeřicha chutná nasypaná na pečivo namazané máslem, lučinou či nějakou pomazánkou, přidává se do zeleninových salátů, sype se polévky, rizota nebo se velice hodí do pomazánek. Nejvíce se její hodnotné látky uchovají při použití za studena.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Filoména Božetěchová

Vzhledem k tomu, že je pro mě moje zdraví důležité, zajímám se o zdravý životní styl. Chci vědět, co je pro mě dobré, co mi pomůže upevnit si celkové zdraví, které potraviny či bylinky jsou vhodné a co je nového v trendech týkajících se oblasti zdraví a zdravého životního stylu.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button