Noční křeče v nohách jsou nejen bolestivé, ale také brání dobrému spánku. Ten je jak známo pro zachování lidského zdraví důležitý. Proč zrovna v noci máme křeč do nohy? Je to jen z důvodu nedostatku fyzické aktivity během dne?

Nedostatek tekutin a prokrvení končetin jsou nejčastějšími důvody pro noční křeče v nohách. Křeč trvá obvykle několik sekund, ale bolestivé následky může mít i několik dní potom. Jedinci, kteří trpí křečemi jsou obvykle starší, cca od 50 let věku. Neznamená to však, že jsou mladí lidé od těchto bolestí osvobozeni.

Křeče dolních končetin postihují nejčastěji lýtkový sval. Nicméně někteří lidé zažili křeč i ve vyšších partiích, např. stehenní sval. V tomto článku si ukážeme několik jednoduchých tipů, které vám pomohou zabránit křeči v nohách či zajistit okamžitou úlevu od bolesti.

Hořčík

Hořčík je známý pro své relaxační vlastnosti a mnozí odborníci po celém světě ho považují za nejlepší minerální látku pro zmírnění křeče v nohách. Ve výsledku to pro vás znamená konzumaci potravin bohatých na hořčík. Najdete ho v tmavé listové zelenině, dýňových semínkách, datlích, jogurtu, banánech nebo hořké čokoládě ( na konci článku je seznam potravin). Někdy to ovšem nestačí a je dobré použít olej s hořčíkem. Stačí ho vetřít do pokožky nohou, než půjdete do postele a nechat působit přes noc.

Jak si vyrobit olej z hořčíku – budete potřebovat:

  • ½ šálku magnéziových vloček (chlorid hořečnatý)
  • ½ šálku destilované vody

Vodu přiveďte k varu a potom přisypte vločky hořčíku. Vařte za stálého míchání, dokud se vše nerozpustí. Potom směs odstavte z tepla a nechte vychladnout. Přelijte do nádobky se sprejem a je to!

Jak ho používat:

Je to velmi jednoduché, stačí aplikovat 5-10 vstřiků spreje na každou nohu jednu hodinu před spaním.

Čtěte:  Máte zdravotní problémy? Možná trpíte na nedostatek těchto minerálů

Denní dávka vitamínu D

křečeMůžete jíst zdravě, pít hodně tekutin každý den, ale co, když stále bude docházet ke křečím? Odborníci říkají, že by to mohlo být i z nedostatku vitamínu D. Vitamín D hraje důležitou roli při vstřebávání vápníku, který se dostává do těla potravinami, které jíme. Pokud nemáme tohoto vitamínu dostatek, vápník není správně absorbován. Vápník je důležitý elektrolyt, který pomáhá udržet hladinu elektrolytové rovnováhy v těle. Nejlepší a nejrychlejší způsob je získat ho sluněním. Když není slunce zrovna dost, je potřeba najít jiný zdroj, např. houby a mořské plody.

Protahovací cvičení

Křečím dolních končetin zabráníte také přidáním jednoduchého cvičení. Technikou strečinku se zlepší krevní oběh, přenesou se živiny a kyslík. Pata se dotýká podlahy, zatímco prsty tlačí dopředu (jako byste chtěli sešlápnout pedál plynu u automobilu). Oporu vám může dát hromádka knih.

V jednotlivých pozicích setrvejte po dobu 2 sekund a pak 10 sekund odpočívejte, cvik zopakujte tak 6-8 krát na každou nohu. Měli byste cítit uvolnění ve svalech nohy a protáhnout lýtka.

Nerovnováha elektrolytů

Pokud je něco tak snadného, jako pít dostatek vody, pak je to právě ten způsob, který zamezuje křečím v nohách. Vyrobte si elektrolytový nápoj.

Složení:

  • 1 litr vody
  • 6 lžiček cukru (lze nahradit ¼ šálku medu)
  • ½ lžičky mořské soli ( v případě použití medu snižte sůl na polovinu, tak si pochutnáte)
  • šťáva z 1 citrónu a 2 limetek

Jak si okamžitě pomoci od křeče, když nastane:

Je potřeba uvolnit stísnění nohy lehkým zdvihem nohy vpřed i s prsty a ohýbáním v kotníku. Pokud je to možné, vstaňte a pomalu choďte. Zlepší se krevní průtok. Křeč nepolevila? Pak známe ještě jeden způsob – masírujte lýtka krouživými pohyby.

Do jídelníčku zařaďte tyto potraviny:

  • jablečný ocet, banány, ořechy, quinoa, kakao, melasa, dýňová semínka, zelená listová zelenina, mořská sůl, losos, sardinky, avokádo, houby, řecký jogurt a rajčata
Čtěte:  Podívejte se na video, jak se dnešní mládež zbavuje akné - poučíte se

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ