Jídlo a receptyZdraví

Tmavě zbarvené plody jsou pro naše zdraví velkým přínosem. Víte, které to jsou?

V celé řadě potravin rostlinného původu nalezneme polyfenoly. Tyto látky jsou pro naše tělo velmi důležité, neboť nás chrání před velkým množstvím zdravotních obtíží. Pokud je zařadíme do svého jídelníčku, tělo nám bude vděčné. A není třeba hledat speciální produkty, neboť polyfenoly se vyskytují v celé řadě koření, ovoce a zeleniny, jež jsou běžně dostupné.

Jaké zdravotní přínosy nabízejí polyfenoly?

Polyfenoly se, ve většině případů, objevují v tmavě zbarvených plodech. Plody zbarvené tmavě červenou, fialovou, modrou nebo černou barvou obsahují antokyan. Tato sloučenina bývá spojována s bojem proti zánětům. Polyfenoly také podporují zdraví srdce a cévní soustavy, jsou tedy možnou prevencí proti srdečním obtížím. Kromě toho zlepšují naši vitalitu i mentální zdraví.

Koření obsahující polyfenoly

Možná vás to nyní překvapí, protože mezi kořením a bylinkami, které běžně většina z nás používá, se vyskytuje celá řada druhů, v nichž jsou polyfenoly obsažené. Jedná se o hřebíček, mátu peprnou, rozmarýn, badyán, šalvěj či oregano.

Ovoce a zelenina s velkým obsahem polyfenolů

Mezi tmavě zbarvené plody patří černé olivy. Obsahují polyfenoly s antioxidačními účinky, které pomáhají při snižování zánětů v těle, také posilují zdraví kardiovaskulární soustavy.

Dalším pomocníkem je zázvor. Bojuje proti zánětům a zlepšuje zdraví naší trávicí soustavy. V zázvoru se nachází více druhů polyfenolů a použít jej můžeme jak čerstvý, tak i usušený.

Velké množství polyfenolických sloučeniny nalezneme také v cibuli, především v té červené. Má antioxidační účinky.

Své místo v této skupině má i špenát. Polyfenoly v něm obsažené bojují proti volným radikálům a pomáhají snižovat oxidační stres.

Další chutnou zeleninou s obsahem polyfenolů jsou artyčoky. Flavonoidy v nich obsažené zlepšují zdraví srdce a celé kardiovaskulární soustavy a mají pozitivní vliv i na náš kognitivní výkon.

Vysokou hladinu polyfenolů má i brokolice, která navíc nabízí také vitamíny a minerály.

Zapomínat nesmíme ani na bobulové ovoce. Jedná se především o černé bezinky, borůvky, černý rybíz, ostružiny, jahody, tmavé hroznové víno nebo maliny. Také švestky, a to dokonce i ty sušené, obsahují velké množství polyfenolů.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Filoména Božetěchová

Vzhledem k tomu, že je pro mě moje zdraví důležité, zajímám se o zdravý životní styl. Chci vědět, co je pro mě dobré, co mi pomůže upevnit si celkové zdraví, které potraviny či bylinky jsou vhodné a co je nového v trendech týkajících se oblasti zdraví a zdravého životního stylu.

Podobné články

Back to top button