oregano

Dobromysl obecnou dnes známe spíše jako oregano. Latinský název této bylinky zní Origanum Vulgare. Jedná se o aromatickou bylinku, která je známá zejména ve středomořských kuchyních, u nás má ale již hojné použití. Tuto trvalou rostlinu můžete pěstovat také u nás – je to velmi snadné. Protože má svůj původ ve Středomoří, dokáže zvládnout i období sucha.

Oregano se používá zejména proto, že jeho listy jsou velmi chutné. Méně už se mluví o jeho zdravotních účincích, kterých je (jak se dočtete z tohoto článku níže) velmi mnoho. Po přečtení budete mít jistě chuť vypěstovat si vlastní bylinku a začít ji používat v kuchyni. Pokud tedy plánujete začít si pěstovat vlastní bylinkovou zahrádku, nezapomeňte do ní zahrnout také oregano.

Trochu historie

Ačkoli dnes tomu tak není, oregano bylo dříve využíváno spíše pro své léčivé účinky než v kuchyni. Oregano původem pochází z Evropy a střední Asie. Říká se, že jeho jméno pochází ze dvou řeckých slov, z nichž první znamená hora a druhé radost. Překládáme ho tedy jako „radost z hor“. Oregano bylo v minulosti používáno švédskými horskými rolníky – přidávali si ho do piva, aby získalo omamnou vůni a zároveň tím předcházeli tomu, aby bylo pivo kyselé. Další historický fakt je, že v USA se oregano začalo šířit ve čtyřicátých letech minulého století. Američtí vojáci, kteří se vrátili po druhé světové válce z Itálie, začali bylinku používat na pizzu.

oregano

Popis rostliny

Oregano je trvalka. Roste do výšky asi 70 centimetrů a je odolná do teploty až -34 °C. Rostlina má větvené měkké chlupaté stonky. Listy jsou malé, kulaté a na špičce mají tupý bod. Právě listy jsou plné s velmi silnou chutí. Rostlina, která roste ve volné přírodě v jižní Itálii, je mnohem chutnější než ta, která roste na severu Itálie. Důvodem tohoto rozdílu je, že když je rostlina pěstována ve studeném mokrém podnebí není tak aromatická, jako když ji pěstujeme na slunci. Oregano je keřovité a má tendenci se šířit samo.

Čtěte:  Koriandr není petrželka - Zjistěte v čem je tato bylinka tak zdravá

Pěstování

Bylina roste v dobře odvodněné půdě, kde je dostatek slunce. Vyžaduje rutinní zavlažování.

Ačkoli se jedná o trvalou rostlinu, měli byste ji každé tři roky nahrazovat, protože se stává dřevnatou. Nové rostliny můžete pěstovat ze semen nebo

oregano

dělením ze zavedené rostliny. I když to není nezbytně nutné, dává přednost přímému slunci. Díky tomu, že odpuzuje hmyz, jej lidé pěstují poblíž svého zahradního posezení. Oregano je vytrvalá rostlina, která potřebuje jen velmi malou údržbu. Rostlina kvete od léta do podzimu. Na konci stonků se tvoří malé, purpurově růžové až bílé květy.

Pěstování ze semen

Semena vysaďte do půdy (klidně ven) na počátku jara. V takovém případě si ale počkáte, než vám vyklíčí první rostlinky. Proto je mnohem jednodušší vypěstovat si rostlinky v pařeništi nebo doma v truhlíku. Rostliny pak můžete vysadit ven na začátku května ve sponu 30-40 centimetrů. Půda by měla být lehká a suchá, dobře propustná. Bylinu zalijte odstátou vodou o pokojové teplotě – na začátku by vám rostlina neměla vyschnout. Zavedená rostlina dokáže tolerovat i sucho.

oregano

Sklízení

Jakmile se objeví květy, můžete nařezat stonky na malé svazky, které lze usušit na tmavém, suchém a mírně teplém místě. Poté je můžete skladovat ve vzduchotěsné nádobě (listy můžete uchovávat celé, nebo je můžete nadrobit). Sušené oregano si uchová chuť na nejméně tři měsíce. Listy můžete používat čerstvé po celé léto. Pokud chcete mít co nejchutnější, křupavé a husté listy, pravidelně odstraňujte květy rostliny. Štíhlé, pepřovité listy mají ostřejší chuť než sladká majoránka a chutnají podobně jako tymián.

Oregano v kuchyni

Oregano se nejvíce používá v řecké kuchyni, pro jeho silnou chuť a aromatické listy. Přidávat je ale můžete také do italských jídel, pokrmů z ryb, korýšů, vajec, čerstvých a vařených rajčat, ale také do zeleniny, fazolí a marinád, rajčatové šťávy, pizzy a těstovin a nudlí. Častokrát se používá také v kombinaci s jehněčím či hovězím masem. Provoní také nejrůznější polévky, sýry a saláty. Používá se ale také v mexické kuchyni ve formě prášku, kterým se ochucují fazole.

Čtěte:  Použijte petržel nejen do polévky. Poradíme vám s touto skvělou rostlinou

Oregano můžete použít jako mnohem silnější variantu majoránky nebo tymiánu. Používat jej můžete v čerstvé i sušené variantě. Italští, řečtí a mexičtí kuchaři jej často používají volně v omáčce ze špaget, na grilovaná a dušená masa. Silná chuť oregana ale může snadno přemoci chuť ostatních potravin, takže jej používejte opatrně. Častěji se používá ve vařených pokrmech, protože jeho chuť je velmi výrazná.

Zdravotní přínosy oregana

Oregano se dříve pěstovalo spíše pro své léčivé účinky, než do kuchyně. Mezi jeho zdravotní účinky patří následující:

Posiluje imunitu

Oregano obsahuje kyselinu rosmarinovou a thymol, což jsou složky se silnými antioxidačním sloučeninami. Ty jsou spojovány s redukcí oxidačního stresu v těle. Volné radikály mohou způsobit rakovinu a další chronická onemocnění. Pokud přidáte do své stravy oregano, můžete zlepšit své imunitní zdraví a uchránit se před některými z nejnebezpečnějších a nejtišších vrahů.

Antibakteriální aktivita

Oregano obsahuje organické sloučeniny, které mají antibakteriální vlastnosti. Dokážou tak bránit tělo proti širokému spektru bakterií, které mohou ovlivnit kůži, střevo a další části těla. Oregano je také lehce stimulující látkou, která může zvýšit produkci bílých krvinek a urychlit metabolismus, což vede k rychlejšímu zotavení z běžných onemocnění.

Pomoc při trávení

Oregano obsahuje vlákninu, takže i přes svou malou velikost může mít velký vliv na váš zažívací systém. Vláknina je základním prvkem zdravého trávicího systému, protože může zvýšit objem stolice a stimulovat peristaltický pohyb, který pohybuje potravu trávicím traktem a účinně ji vylučuje. Vláknina pomáhá udržovat zdraví střev a zvyšuje příjem živin, takže z jídla, které sníte, dostanete více.

Zlepšuje zdraví srdce

Oregano je přirozená forma omega-3 mastných kyselin, což je prospěšný typ cholesterolu, který zlepšuje vaše srdeční zdraví. Kromě toho, omega-3 mastné kyseliny pomáhají vyrovnávat hladiny cholesterolu a snižují zánětlivost v kardiovaskulárním systému, čímž pomáhají předcházet ateroskleróze, infarktu a mrtvici!

Čtěte:  Vše o mátě - druhy, léčivé účinky a pěstování

Detoxikuje tělo

Oregano je bohaté na živiny s vysokým obsahem manganu, vápníku, železa, vitamínu K, vlákniny a širokého spektra dalších organických sloučenin. To z něj činí ideální bylinu pro detoxikaci organismu. Oregano může pomoci funkci jater a urychlit proces eliminace toxinů.

Zlepšuje zdraví kostí

Jak stárneme, naše kosti začnou oslabovat a rozpadat se, takže je důležité zajistit, že dostaneme dostatek vitamínů a minerálů. Vápník, železo a mangan jsou některé z nejdůležitějších minerálů pro zdraví kostí, a oregano má značné množství všech.

Smyslné oregano nejen do kuchyně

Když se řekne oregano, tak si mnozí lidé představí omáčku na špagety nebo také pizzu. Oregano se ale dá použít do mnohem více jídel – a chutnější je rozhodně čerstvé, než v sušené podobě. Bohužel, v supermarketech jsou nabízeny zejména sušené varianty této bylinky. Oregano je podobné majoránce, ale jeho vůně je pronikavější. Protože je tak užitečné a dá se snadno vypěstovat, je oblíbenou součástí bylinkových zahrádek.

Sdílejte