Je to nejčastější civilizační onemocnění současné doby. Lidově řečeno – řídnutí kostí. V kostech dochází vlivem špatné výživy, nedostatku pohybu, nebo věku k úbytku vápníku i dalších minerálů. V kostech se vytvářejí tzv. póry –mezery v kostech. Kosti jsou pak křehké, snáze se zlomí.

Lékaři pak říkají, že máme kosti „jako z papíru.“ Tato nemoc nemá žádné zásadní příznaky. Projeví se až právě při úrazu, nebo postupným deformováním těla – nejčastěji páteře, sesedáním obratlů, snížením výšky o několik centimetrů, zkřivením nohou. Tyto stavy už pak pacienta samozřejmě ohrožují, omezují jeho pohyblivost, mohou se objevit bolesti, hrozí úplná ztráta hybnosti.

Složení kostního aparátu

Kvalitu našich kostí ovlivňujeme především během vývoje – v dětství a dospívání. Neznamená to ale, že v dospělosti máme pasivně čekat, jak se naše kosti se stárnutím „poperou.“ Kost se stejně jako kůže neustále tvoří a odbourává – je metabolicky aktivní.

Kosti se skládají ze dvou druhů buněk – osteoblastů , které produkují kolagen. Ve spolupráci s minerály pak zajišťují pevnost kosti. Druhý druh kostních buněk se nazývají osteoklasty, které tkáň odbourávají. Aby byla kost zdravá, musí být její odbourávání a tvorba v rovnováze.

Na co se zaměřit

Výživa

Pro zdravé kosti je zásadní správná výživa. Kosti potřebují především dostatek vápníku, vstřebávání vápníku ze střeva zajišťuje vitamín D, vitamín K2. Rovněž tělo musí přijímat dostatek minerálů – hořčík, fosfor, draslík, sodík, které spolu s hormony působí opět na správné vstřebávání všech potřebných látek ze zažívacího ústrojí do kostí.

Co jíst

Výborné jsou kostní vývary, do nichž lze přidat trochu octa. Ten zvýší uvolňování minerálů z kostí. Dále můžeme jíst želatinu, kůži, chrupavky, mleté maso, vnitřnosti. Kdo zvládne, je dobré jíst i kosti – rozemletí např. rybiček s kostmi nám zajistí dostatek vápníku i minerálů. Vejce, mléčné výrobky, kozí, ovčí sýry, sójové výrobky, ořechy.

Čtěte:  Také vás bolí za krkem? Náš recept vám pomůže

Diskutabilní je mléko, to, které kupujeme v supermarketech opravdu dostatek vápníku nemá, ale pokud máme možnost, sežeňme si mléko a mléčné výrobky od soukromého chovatele, jehož krávy se pasou na zelené louce. Jejich tradiční zpracování nám zajistí vzácný vitamín K, který zajišťuje přísun vápníku především do zubů. A samozřejmě ovoce a zeleninu, ta nám dodá potřebné minerály a stopové prvky.

Pohyb a cvičení

Zdravé kosti potřebují zátěž, aby se zvyšovala jejich hustota. Špatná zpráva pro ty, kteří pohyb nemusí. Sebelepší výživa nám zdravé kosti nezajistí. Ty potřebují pohyb. Kdo preferuje pohyb spočívající v obracení se na gauči a přepínání ovladače, tomu budou kosti řídnout. Spolu s ubýváním svalové hmoty ubývá i kostní tkáň. A další špatná zpráva. Pouhá chůze nestačí. Chůze, zvlášť svižná, je bezpochyby velmi zdravá a z mnoha důvodů našemu tělu prospěšná. Leč na pevné kosti až takový vliv nemá.

Důležité je i cvičení. Posilování a protahování svalů vede ke stimulaci růstu svalů. Jsou nejrůznější druhy posilování, nemusíte se děsit, že musíte chodit do posilovny. Existují různé druhy cvičební druhů (např. pilates, cvičení s lany, kruhové posilování), posilovat lze i vlastní vahou těla každý si může najít cvičení podle toho, co mu vyhovuje. Rozhodně se nevymlouvejme na věk, začít je možné cvičit i v sedmdesáti. Jen musíme cvičení našim možnostem. Je dobré se pro začátek poradit s odborníkem, nebo alespoň zasurfovat na internetu, nebo si koupit jednu z odborných publikací.

Cvičení posílí naše kosti, svaly, zvýší naší kondici a zlepší naší koordinaci a tím vším výrazně pomůže zabránit případnému úrazu.