Přírodní léčba

Podpořte zdraví svých očí nejen stravou

Oči jsou jedním z nejdůležitějších a zároveň nejnamáhavějších orgánů našeho těla. Zvlášť v dnešní době jsou oči velmi namáhány. Několikahodinové sledování obrazovky počítače,  večer pak televize, mezitím displeje mobilu jim rozhodně neprospívá. Zrak se zhoršuje čím dál mladším lidem, brýle už dávno nejsou doménou seniorů. Jak zmírnit zhoršování zraku?

Strava

I když vás to možná překvapí, ve vcelku běžných potravinách existují látky, které mají schopnost oči uzdravovat, zmírnit příznaky stárnutí.  

Černý rybíz je první z těchto potravin. Je bohatý na pigmentové antioxidanty, tzv. antokyany, které ve spolupráci s dalšími pofenoly chrání buňky před poškozením, posilují krevní cévy v očích, zmírňují oxidační stres a snižují nitrooční tlak a záněty v očích. Tyto látky jsou také obsaženy i borůvkách, v bezu, v hroznovém vínu, ale v černém rybízu nejvíc.

Další super potravinou pro zdravý zrak je extrakt z hroznového vína. Podobně jako černý rybíz i hroznová jádra obsahují silné antioxidanty a protizánětlivé látky. Extrakt z hroznových jader obsahuje látky takzvané proanthocyanidiny. Ty dokáží chránit epitelové buňky oční čočky před poškozením volnými radikály a předcházet tak šedému zákalu, rovněž chrání nervové buňky na sítnici.

Lutein a Zeaxantin

Lutein a zeaxanthin jsou žlutooranžová rostlinná barviva, která patří mezi karotenoidy. Shromažďují se především v sítnici oka a tělo si je nedokáže samo vytvářet. Musíme tedy dbát na jejich dostatečný přísun. Kromě toho, že mají tyto látky opět silné antioxidační účinky, chrání náš zrak před slepotou, zostřuje vidění, chrání totiž centra sítnice, díky nimž vidíme jemné detaily.

Tyto látky nalezneme především v listové zelenině, ve špenátu, brokolici, mangoldu, růžičkové kapustě, zelí, kukuřici, dýních, mandarinkách a nektarinkách. Také ve vaječném žloutku. Lutein i Zeaxantin se prodávají i jako potravinové doplňky.

Cvičení očí

Oči jsou párový orgán, které mají šest okohybných svalů. Tyto svaly stejně jako ostatní svaly v těle nutné posilovat, neboť i jejich ochabování způsobuje zhoršení zraku, ostrosti vidění. Cvičení je poměrně jednoduché a zabere pár minut. Očima cíleně pohybovat nahoru a dolů, do stran, co nejvíce pohyb dotáhnout. Po té můžete očima kroužit, na jednu pak na druhou stranu. Několikrát opakujte. Cvičení můžete provádět s otevřenýma a pak i zavřenýma očima.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Filoména Božetěchová

Vzhledem k tomu, že je pro mě moje zdraví důležité, zajímám se o zdravý životní styl. Chci vědět, co je pro mě dobré, co mi pomůže upevnit si celkové zdraví, které potraviny či bylinky jsou vhodné a co je nového v trendech týkajících se oblasti zdraví a zdravého životního stylu.

Podobné články

Back to top button