Zdraví

Objevují se u vás křečové žíly? Zkuste upravit svoji stravu.

Důležitým faktorem určujícím i to, kdo bude trpět křečovými žílami, je dědičnost. Avšak dietní opatření a pravidelné cvičení může velmi pomáhat při jejich prevenci.

Nejčastěji se křečové žíly objevují na nohách, ovšem mohou vyskytnout prakticky kdekoliv na těle. Příčinou je hromadění krve vinou poškozených chlopní v cévách, takže se stěny žil roztáhnou, až ztratí pružnost a nevrátí se do původního tvaru.

Postiženy bývají častěji ženy

Ženy mají větší sklon ke křečovým žílám než muži. Často se objevují v těhotenství, kdy je odtok krve z končetin omezený. Někdy křečové žíly po porodu samy zmizí, jindy mohou ženě zůstat natrvalo. Riziko vzniku křečových žil zvyšují také zaměstnání, při nichž je nutno dlouho stát. Dalším rizikem je obezita, která negativně ovlivňuje odtok krve z nohou.

Vliv stravy

Sledování a výzkumy ukazují, že riziko vzniku křečových žil se významně snižuje u lidí, kteří jedí stravu s vysokým podílem vlákniny, která zabraňuje zácpě. Podíl rozpustných a nerozpustných vláknin můžete značně zvýšit konzumací většího množství jablek, hrušek, zelené listové zeleniny, celozrnných těstovin, celozrnného chleba a hnědé rýže. Zácpu také omezíte pitím vody, a to nejméně 1,5 litru denně.

K prevenci křečových žil údajně také pomáhají bioflavonoidy, které jsou obsaženy ve dřeni citrusových plodů, v černém rybízu, hroznech a meruňkách. Tento názor má ovšem i své oponenty a je stále předmětem diskusí.

Některé studie uvádějí, že proti křečovým žílám preventivně působí také vitamin E, jehož zdrojem jsou semena, pšeničné klíčky, avokádo a ořechy.

Lidé postižení křečovými žílami by se naopak měli vyhýbat, nebo alespoň výrazně omezit rafinované sacharidy, jako jsou sušenky, koláče a dorty.

Co také pomáhá

Zcela určitě pravidelné cvičení, zvláště chůze, jízda na kole a plavání. Snažte se nestát příliš dlouhou dobu bez pohybu a při odpočinku si dávat nohy do zvýšené polohy kdykoliv je to možné.

Bércové vředy

Jde o otevřené rány vznikající při poranění křečových žil, například úderem do bércové části nohy, nebo ještě častěji při prosakování krve z rozšířené poškozené žíly. Bércové vředy obvykle nebolí, ale jejich hojení vyžaduje dlouhou opakovanou léčbu, která může trvat někdy i měsíce až roky. Hojení můžeme urychlit zinkem, jehož zdrojem jsou korýši, libové maso a ořechy.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Filoména Božetěchová

Vzhledem k tomu, že je pro mě moje zdraví důležité, zajímám se o zdravý životní styl. Chci vědět, co je pro mě dobré, co mi pomůže upevnit si celkové zdraví, které potraviny či bylinky jsou vhodné a co je nového v trendech týkajících se oblasti zdraví a zdravého životního stylu.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button