HubnutíNezařazenéZdraví

Efektivní hubnutí bez extrémních diet nemusí být jen sen

Jak na efektivní hubnutí? Stále více lidí se o něj snaží, není tedy divu, že existuje mnoho „jediných správných“ návodů, které propagují mainstreamová média.

Podle WHO má asi 52% populace nadváhu. Mnoho z těchto lidí se snažilo někdy během života zhubnout a někteří dokonce experimentovali s extrémními dietami, ale výzkumy ukazují, že extrémní hubnoucí diety jsou nejen neefektivní krátkodobé řešení, ale mohou být dokonce velmi škodlivé pro naše zdraví.

Extrémní diety vedou k ochabování svalů

Extrémní diety obvykle zahrnují přísné omezení kalorií s cílem zbavit se co největšího množství kilogramů v co nejkratším čase. I když tyto diety vedou nevyhnutelně k velkému úbytku hmotnosti během několika prvních týdnů, je třeba mít na paměti, že riskujete ztrátu svalové tkáně spíše než tuku.

Podle lékařských odborníků vedou extrémní diety nejprve ke ztrátě vody, pak ke svalové atrofii a v poslední fázi k odbourávání tuků. Naše tělo totiž selektivně nespaluje tuk, když méně jíme. Spíše ničí tělové tkáně, včetně svalů a kostí.

Ochabování svalů zpomaluje metabolismus

Důvodem, proč se vaše tělo zaměřuje na svalovou tkáň jako první, je proto, že si klade za cíl uchovat si energii, když je jídlo nevýživné. Vaše tělo totiž potřebuje více energie, aby si uchovalo svalovou tkáň, než pro uchování tuků.

To ale není vše. Mějte na paměti, že ztráta svalové hmoty vede k pomalejšímu metabolismu a ta – uhodli jste – k rychlejšímu přibývání na váze. Tyto skutečnosti vysvětlují, proč tolik lidí po extrémních dietách zažívá jo-jo efekt.

Extrémní výkyvy ve stravě s sebou nesou přetrvávající zdravotní problémy

Diety s extrémně nízkým obsahem kalorií nás často omezují jako takové, jelikož nesplňují požadavky našeho organismu na živiny. Mohou tedy vážně poškodit lidské zdraví.

Studie, která byla publikována v Journal of International Society of Sports Nutrition, zkoumala nedostatek stopových prvků v těle během populárních diet a výsledky byly pozoruhodné. Studie například zjistila, že restriktivní hubnoucí dieta s názvem The Best Life Diet poskytovala pouze 55 % denní potřeby mikroživin, zatímco velmi populární South Beach Diet dávala jen 22 % denních požadavků na stopové prvky.

Mezi další negativní důsledky těchto a podobných diet patří osteoporóza, deprese, ledvinové kameny a ve vážných případech i kurděje – pokud strava neobsahuje dostatek vitaminu C.

Jak zhubnout správným způsobem?

Za prvé, je třeba mít na paměti, že úspěšné hubnutí je postupné. To znamená, že si pomalu musíte zvykat na zdravou stravu (klidně i několik let) a cvičit každý týden.

Také je potřeba přijímat méně kalorií, než tomu bylo doteď. Podle studie nedávno zveřejněné v Journal of Research in Medical Sciences je konzumace nižšího počtu kalorií nejúčinnější strategií hubnutí, a to zejména v kombinaci s nízkým příjmem tuků. Ujistěte se, že jste snížil svůj příjem o 300 až 500 kalorií, jak doporučuje Harvard Health Publications.

Například, pokud vaše obvyklá strava obsahuje 2 500 kalorií, přijímejte 2200. Vaše tělo bude mít čas se přizpůsobit tomuto skromnému deficitu a po chvíli můžete opět příjem kalorií snížit.

Ujistěte se ale, že nikdy nepřijímáte méně než 1 200 kalorií, pokud jste žena a méně než 1 500 kalorií, pokud jste muž, abyste zabránili nedostatku stopových prvků. Další věci, které vám pomohou zhubnout, patří stanovení si motivace, která vám pomůže udržet si zapálení a také pravidelné konzultace s lékařem či jiným odborníkem.

Diety nefungují, ale zdravá strava ano

Místo bláznivých diet, které prosazují štíhlé celebrity, doporučují odborníci spíše zdravou výživu. Když je vaše tělo zdravé a vaše orgány jsou dobře živeny, je pravděpodobnější dlouhodobý úbytek na váze. Dalším důvodem je fakt, že zdravě se stravovat můžete celý život, zatímco u drastických diet pravděpodobně dlouho nevydržíte, a pokud ano, mohou vážně ohrozit vaše zdraví.

Podle Scandinavian Journal of Food and Nutrition zahrnuje přechod na zdravou výživu velké změny životního stylu, které kladou velký důraz na kvalitu potravin a vyvážený příjem živin. Také uvádí zdravotní výhody zdravého stravování, které zahrnují snížení rizika kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky, rakoviny a samozřejmě celkově lepší formu.

Zapomeňte na rychlé hubnutí

Určitě jste už slyšeli příběhy lidí, kteří díky drastickým dietám zhubli obrovské množství kilogramů. Tyto příběhy jsou obvykle součástí marketingové kampaně na hubnoucí produkty a knihy, které jsou však škodlivé pro vaše zdraví. Proto se raději řiďte vědeckými poznatky a pak budete hubnout úspěšně a bezpečně.

 

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Filoména Božetěchová

Vzhledem k tomu, že je pro mě moje zdraví důležité, zajímám se o zdravý životní styl. Chci vědět, co je pro mě dobré, co mi pomůže upevnit si celkové zdraví, které potraviny či bylinky jsou vhodné a co je nového v trendech týkajících se oblasti zdraví a zdravého životního stylu.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button