Můžete zabránit onemocnění dásní a zubním kazům tím, že si osvojíte orální zdravotní praktiky jako je používání zubní nitě a čištění zubů. Zdraví a síla vašich zubů však také záleží na tom, co jíte. Nejdůležitější živinou pro zdraví vašich zubů je vápník. Jednoznačně musíte omezit přísun nezdravých potravin, ale také musíte do svých stravovacích návyků zahrnout nějaké superpotraviny, abyste dosáhli oslnivého úsměvu. Následující superpotraviny stimulují produkci slin, poskytují potřebné živiny na opravu zubní skloviny, a neutralizují kyselost v ústech.

  1. Mléko

Od malička vám jistě říkají, že musíte pravidelně vypít sklenici mléka, abyste měli silné kosti a zdravě rostli. Platí to i pro zuby. Mléko vyplňuje nedostatek vitamínu D, fosfátů a vápníku v těle a tím posiluje zuby. Můžete sáhnout po sójovém mléce, pokud trpíte alergií na laktózu nebo nesnesete normální mléko.

  1. Sýr

Lidé trpící na zubní kazy musí sníst po každém jídle kousek sýra, aby zabránili další odumírání zubu. Fosfáty a vápník v sýru neutralizují kyseliny v ústech. Můžete zvolit čedar, mozzarellu, švýcarský sýr, nebo provolone.

  1. Jablko

Jablka brání tvorbě zubního kazu a zvyšují produkci slin v ústech. Minerály a vitamíny v jablku zlepšují celkové zdraví našich zubů. Jezte denně jablko, abyste zajistili čistotu zubů.

  1. Pomeranče

Vitamíny C, D a vápník v pomerančích jsou považovány za prospěšné pro udržení zubů v ve zdravém stavu. Pomerančová šťáva zabraňuje zubnímu kazu odstraněním škodlivých bakterií a přirozeně čistící ústa. Protože pomerančová šťáva je přirozeně kyselá, doporučuje se po jejím vypití si vyčistit zuby a vzít je i zubní nití.

  1. Jogurt

Každodenní konzumace jogurtu pomáhá zlepšit vaše zubní zdraví. Volte bílý jogurt bez tuku, protože je bohatým zdrojem bílkovin a vápníku. Můžete ho smíchat s čerstvým ovocem nebo ho zamixovat do lahodného smoothie.

  1. Ořechy

Ořechy jsou nacpané mnoha nezbytnými minerály a vitamíny; například vlašské ořechy jsou bohaté na zinek, draslík, vitamín B6 a E, niacin, hořčík, thiamin, železo, kyselinu listovou, a vlákninu. Proti tomu mandle jsou bohaté na vápník, buráky mají mnoho vitamínu D a vápníku. Tím pádem hrst ořechů denně velmi prospěje vašim zubům.

  1. Voda

Voda zvyšuje tvorbu slin, zpevňuje zubní sklovinu a odstraňuje toxiny. Voda také kontroluje erozi zubů a odstraňuje částice potravin, které jsou zaseknuté mezi zuby.

  1. Žvýkačka bez cukru

Žvýkání žvýkačky bez cukru posiluje čelisti a kosti zubů. Žvýkání také spouští tvorbu slin, která udržuje mnohé dentální obtíže na uzdě.

  1. Čaj

Polyfenoly v čaji ničí bakterie způsobující plak na zubech. Zelený čaj předchází vzniku zubního kazu tím, že sníží kyselost produkovaných slin.

  1. Hořká čokoláda

Hořká čokoláda obsahuje taniny, které ulevují od zánětů dásní a umírání zubů. Také snižují produkci kyselin v ústech, a tím snižují riziko nánosů plaku a zubního kazu. Kakao naopak posiluje proudění krve do dásní, čímž budou vaše zuby a dásně zdravější.

  1. Játra

Játra chrání zuby před poškozením tím, že předchází škodlivým volným radikálům. Výrazně minimalizují nebezpečí zubního kazu a dalších onemocnění dásní.

  1. Houby

Houby jsou bohatým zdrojem vitaminu D, který umožňuje tělu vstřebávat vápník, který je důležitý pro udržení zdraví kostí a zubů.

  1. Měkkýši

Pro zdravé zuby konzumujte měkkýše (škeble nebo slávky) a ústřice, protože jsou bohaté na vitamíny A, B, a D, hořčík a vápník.

  1. Vývar z kostí

Vývar z kostí v sobě má vápník, který pomáhá ve formaci kolagenu v kostech, nehtech a právě zubech.

  1. Lékořice

Antibakteriální vlastnosti drží škodlivé bakterie mimo ústní dutinu. Také vám osvěží dech a člověk ví, že během dne je to občas opravdu nutné. Jistě nechcete nikoho skolit svým česnekovým dechem.

Čtěte:  Výčet potravin, které nejlépe zaženou hlad

Zdraví ústní dutiny, a především zubů je velmi často probíraným tématem. Většina lidí trpí fobií ze zubařů a raději by si nechali vrtat koleno, než aby k nim zašli (Přesto je pravidelná prohlídka důležitá a nesmíte jí opomínat!). Abyste nemuseli k zubaři tak často a když už přeci jen u něj budete, aby vás pochválil, je nesmírně důležité o zuby správně pečovat (čištění 2x denně, používání zubní nitě a ústní vody) a konzumovat správná jídla. Jestli trpíte nedostatkem potravin zmíněných výše, tak honem přijděte na kreativní způsoby, jak je zařadit do vašeho jídelníčku a těšte se krásnému úsměvu, s kterým můžete všechny okouzlovat.