Množství vitamínů a minerálů, které absorbujeme z jídla, se může pohybovat v rozmezí od 10% do 90%! Proč je rozsah tak velký? Absorpci ovlivňuje několik faktorů – procentuální obsah, způsob zpracování a přípravy jídla, léky či doplňky, které užíváme, zdravotní stav nebo třeba denní doba.

Obsah vitamínů a minerálů se může lišit i v jednotlivých druzích ovoce a zeleniny a to v závislosti na dané odrůdě, na počasí a podmínkách, v nichž je pěstováno.

Některými návyky však můžeme podpořit maximální vstřebávání tělu prospěšných látek.

1. Trávicí enzymy

Trávicí enzymy jsou aktivní sloučeniny (aminokyseliny), které pomáhají při trávení a metabolismu. Běžné trávicí enzymy, včetně amylázy, laktázy, lipázy a proteázy, jsou produkovány v gastrointestinálním traktu. Jejich úkolem je metabolizovat potraviny na stravitelné živiny pro absorpci a použití tělem.

Ačkoli jsou trávicí enzymy produkované v těle, nacházejí se také v nezpracovaných potravinách jako je bromelain (v ananasu) a papain (v papáje).

2. Probiotika

Probiotika  (prospěšné bakterie) produkují mnoho různých enzymů, zahrnují typy, které mohou pomoci při trávení a absorpci. Zdravé bakterie jsou dostupné v doplňkové formě a ve fermentovaných potravinách, jako jsou kefír, kimchi, zelí, jogurt a tempeh.

3. Přátelské živiny

Pokud kombinujeme určité potraviny, můžeme zvýšit absorpci specifických živin. Například potraviny, které mají vysoký obsah vitamínu C, mohou zvýšit schopnost absorbovat železo, zejména z rostlinných potravin. B vitaminy  jsou lépe absorbovány, když jsou konzumovány spolu s vitamínem C a dietním tukem.

Kokosový olej , který má velký podíl mastných kyselin se středně dlouhým řetězcem (MCFA), pomáhá s absorpcí antioxidantů a dalších živin.

4. Prebiotika

Prebiotika  jsou v podstatě karbohydráty (nerozpustná vláknina), které naše tělo nemůže trávit. Jsou však super „jídlo“ nebo živiny pro prospěšné bakterie ve střevě. Proto tyto prebiotika stimulují růst a aktivitu probiotik a usnadňují absorpci vitamínů a minerálů z jídla. Zařaďte do svého jídelníčku potraviny jako jsou brokolice, květák, špenát, švestky, česnek, cibuli, pórek, chřest či banány.

Čtěte:  Pití šťávy ze zelené pšenice vám dodá po zimě novou energii

5. Aloe Vera

Aloe Vera je rostlina, která pomáhá při popáleninách, ale také může podpořit absorpci vitamínů.