Každému z nás se určitě párkrát v životě stalo, že se přejedl. Přiznejme si, někomu z nás se to stává docela často. A všichni známe ten nepříjemný pocit plnosti po takovém vydatném pracovním obědě.

Pocit, že se nemůžeme hýbat, natož ohnout, pocit, že nám vypnul mozek a chce se nám především spát, což především naši šéfové neradi vidí a nemívají pro poobědní spánek v kanceláři pochopení. Logicky si odvodíme, že pocit sytosti a omezené pohyblivosti pramení prostě z přeplněného žaludku. Co dalšího se ale děje s naším tělem, pokud se přejíme? Pojďme se na to podívat.

Proces trávení

Takže jsme do žaludku poslali vývárek s nudlemi, kachničku se zelím a pár knedlíčků a na závěr dortík. Náš žaludek zareagoval maximálním roztažením, aby všechnu tu potravu pojmul. Možná tlačí trochu na další vnitřní orgány, což občas cítíme. Zhruba po 15ti minutách se nastartuje proces trávení, teprve po 2 -3 hodinách se kachna, knedlíky i dortík přesunou do tenkého střeva. Trávení je složitý chemický proces, z nějž budu jmenovat pro nás důležité informace spojené s přejídáním.

Nebezpečí cukrovky

Při trávení stoupá hladina cukru. Pokud se přejíme, hladina cukru rychle vyletí, a to donutí tělo produkovat zvýšené množství inzulínu, s pomocí nějž se přenáší krevní cukr do jater, svalů a tukových buněk. Pokud se budeme pravidelně přejídat, hladina krevního cukru bude permanentně zvýšená, což může zvýšit riziko vzniku cukrovky. Navíc, naše buňky se mohou stát méně citlivé na inzulín, což může také způsobit diabetes.

Zrychlení metabolismu

Při přejídání se zrychlí metabolismu. Bohužel to v tomto případě nemůžeme brát jako pozitivní proces vedoucí k hubnutí, nýbrž jako obranný mechanismus organismu na přemíru potravy a spálení přijatých přebytečných kalorií.

Čtěte:  Jak zmírnit otoky nohou přírodní cestou

Nadýmání

Asi by nás to nenapadlo, ale při polykání se dostává do břicha vzduch. Zákon logiky pak tedy káže : čím víc potravy spolykáte, tím více vzduchu do žaludku absorbujete. A to způsobuje nadýmání. Pokud jíte rychle, nebo k jídlu popíjíte sycené nápoje, tento nepříjemný efekt ještě umocníte.

Pálení žáhy

Při přejídání se jídlo může pohybovat až v jícnu (trubice, která prochází jídlo z úst do žaludku) a žaludeční šťávy pak způsobují pálení žáhy. Obzvlášť konzumujeme-li těžší jídla, například smažená, která potřebují delší dobu trávení, pravděpodobnost pálení žáhy se zvyšuje.

Nevolnost

Pokud se přejíme, tělo produkuje více hormonu sytosti – tzv. leptinu. Ne větší množství hormonu může tělo zareagovat pocitem nevolnosti, až nucení ke zvracení.

Přetížení vnitřních orgánů

Je to logické. Více jídla znamená náročnější trávení i větší zatěžování orgánů. Orgány musí vyvinout více námahy, než je obvyklé – slinivka břišní musí produkovat více inzulínu, játra musí zpracovat více glukózy, a žaludek produkuje další trávicí enzymy. Přetížení těchto orgánů může způsobit jejich únavu a to je jeden hlavních z důvodů, proč se po opulentním obědě cítíme ospalí.

Všechna tato negativa můžeme samozřejmě velice jednoduše eliminovat přijímáním přiměřeného množství potravy, nejlépe dobře stravitelné. Budeme-li jíst pomalu, dobře žvýkat, naše tělo nám poděkuje. Na druhou stranu, pokud se nepřejídáme pravidelně, jednou za čas si „dát pořádně do nosu“ nám nijak zásadně neublíží.