Není žádným překvapením, že valnou většinu naše života strávíme v práci. Když však přijde na zdraví, není to vždy naší hlavní prioritou v práci. Prokousat se skrze nekonečné hory práce jsou vždy naší hlavní myšlenkou.

V Japonsku mají lidé nejdelší pracovní dobu – v průměru 60-70 hodin týdně – a okolo 10 00 lidí umře každoročně u pracovního stolu. Stává se to tam tak často, že pro to mají i vlastní pojem „karoshi“. Toto jenom pozdvihuje fakt, že musíme dbát na naše zdraví. A právě jedním z nejčastějších zdravotních obtíží v práci je dehydratace.

Je neuvěřitelně jednoduché zanedbávat pitný režim, když se soustředíme na zvládnutí pracovní zátěže nebo jsme moc zaneprázdnění na to, abychom si zašli pro skleničku vody. Mnoho z nás se obrací k čaji či kávě, abychom zůstali během dne bdělí. To však problém ani zdaleka neřeší, ba naopak, protože tyto nápoje mají diuretický efekt – jinými slovy jsou močopudné a nutí vás častěji chodit na záchod, což ještě více přispívá dehydrataci. Pokud sedíte příliš daleko od kancelářské zásoby vody nebo kuchyně, také to znamená, že se sníží pravděpodobnost, že zůstanete pořádně hydratovaní.

Dehydratace: Tichý zabiják

Když přijde na naše zdraví, všichni víme, že bychom měli vypít adekvátní množství tekutin každý den. Přeci jen 60 % našeho těla tvoří voda a lidský mozek se skládá ze 75 % z vody. Hlavní problém s dehydratací je, že ne vždy cítíte její efekty tak jasně jako u jiných zdravotních obtíží jako bolest zad z příliš dlouhého sezení nebo únavu očí z dlouhého hledění na obrazovku.

Pravidelná hydratace lubrikuje klouby a oči, udržuje naši pokožku zdravou, dovoluje optimální trávení, eliminuje toxiny a optimalizuje produkci energie skrze naše buňky. Dehydratace způsobuje zhoršené soustředění, a vytváří nerovnováhu solí a cukrů v těle, což může vést k jiným zdravotním problémům.  Pokud tedy cítíte, jak na vás jde bolest hlavy, nebo se cítíte slabě, nesahejte po dopolední svačince, ale namísto toho jako první sáhněte po sklenici vody.

Čtěte:  Jak vypít víc vody? Máme pro vás 13 neobvyklých tipů

Jak dehydratace ovlivňuje produktivitu

Nejsme si vždy vědomí přínosů pití dostatku vody a jak to ovlivňuje naše zdraví a pracovní život. Jako výsledek tím pádem často opomíjíme pití vody i když víme, že jsme nevypili dostatečné množství tekutin za den.

Jedna zpráva ukázala, že až 75 procent lidí nepije doporučované množství 8 sklenic denně. To znamená, že většina lidí okolo vás je lehce či vážně dehydratovaná, aniž by si to uvědomili. Jakmile začneme pociťovat zdravotní obtíže jako vážnou únavu, bolesti hlavy, nabývání na váze, vysoký krevní tlak nebo komplikace s ledvinami, naše první myšlenka nikdy není, že nepijeme dostatek vody. Pokud jde o naši práci, může to mít rozsáhlé důsledky – když jdeme domů kvůli neustálé bolesti hlavy nebo máme obtíže se soustředit, naši kolegové a oddělení nepřímo trpí také.

Jaké jsou známky dehydratace?

Často se neuvědomujeme, kolik tekutin ztratíme skrze celý den a jak důležité je tyto tekutiny obnovit. Pocení, návštěva toalety, a dokonce dýchání využívá životně důležitých tekutin v našem těle. Přidejte k tomu zvracení, průjem, konzumaci alkoholu nebo nadměrné cvičení a naše zásoby vody se mohou vyčerpat extrémně rychle.

Existuje několik známek mírné až střední dehydratace: suchost v ústech, únava, menší potřeba močit, bolest hlavy, zamlžené vědomí, a nedostatek koncentrace. Vážná dehydratace může zahrnovat symptomy jako: podrážděnost, zmatení, extrémní žízeň, zrychlené bušení srdce, rapidní dýchání, a buďto žádné močení nebo produkce tmavé moči.

Jak se jako zaměstnanec ujistit, že zůstanete dostatečně hydratovaní

Pití vody je o započetí zvyku, dokud se z něj nestane absolutní samozřejmost. Existuje mnoho věcí, co můžete udělat, abyste si udrželi správnou pitnou rutinu.

  • Noste lahev plnou vody. Pokud budete při sobě stále nosit lahev vody, bude vám to vždy připomínat, že musíte pít. Pokud spěcháte z jedné porady na druhou, je dobrá mít u sebe vodu, abyste se nemohli vymlouvat, že na hydrataci nemáte čas.
  • Konzumujte více potravin plných vody. Ovoce jako meloun, jablka, a pomeranče posílí váš příjem vody, měli byste tedy snažit se po nich sáhnout jako po zdravé svačince. Při konzumaci oběda mějte vždy po ruce sklenici vody, namísto vašeho obvyklého čaje, kávy, nebo sladkého nápoje.
  • Snižte konzumaci kávy a čaje. Je velice jednoduché vytvořit si závislost na ranní kávě a poté ji pít ještě během dne. Je důležité zůstat ostražití, ale voda může popravdě zajistit to zcela stejné. Snažte se snížit množství hrnků čaje a kávy, které konzumujete během dne a nahraďte je vodou.
  • Aplikace monitorující hydrataci. V moderní době je aplikace snad úplně na všechno a na hydratační režim nevyjímaje. Mnohé aplikace vás po určité době budou upozorňovat, abyste se napili a navíc budou udržovat přehled na tím, kolik vody už jste vypili a kdy jste dosáhli doporučeného denního režimu příjmu tekutin.