Vysoký tlak neboli hypertenze trápí mnohé z nás. Je to civilizační choroba, která postihuje až 30% naší populace.  A většinou jsme nuceni  tento problém dříve či později řešit s lékařem. Není divu, vysoký tlak by mohl vést k závažným onemocněním a poškození vnitřních orgánů.  Pokud je nám více než 40let, určitě bychom neměli podceňovat pravidelné preventivní  lékařské prohlídky.

Příznaky hypertenze

Na hypertenzi je nebezpečné právě to, že zpočátku nejsou příznaky nijak razantní. Proto lékaři akcentují prevenci, protože když už pacient mívá pocit tlaku na hrudi, poruchy rytmu srdce, dyspnoi, neboli dušnost, bývá už hypertenze v pokročilejším stadiu.  Na začátku sledujme, zda netrpíme zvýšenou únavou, poruchami spánku, to vše mohou být příznaky tohoto onemocnění., které bychom neměli podceňovat, nechceme -li  si díky neléčenému vysokému tlaku poškodit zrak, ledviny a samozřejmě srdce.

Příčiny hypertenze

Jak uvádíme, vysoký tlak je označován jako civilizační choroba.  Samozřejmě zde hrají roli i genetické informace, ale obecně jsou označovány jako nejčastější příčiny vysokého krevního tlaku alkohol, přemíra soli, kouření a stres.  Podle nedávných amerických výzkumů se však k rizikovým faktorům řadí stejnou měrou cukr, bifenol, chemická látka obsažená v plastech a která se dostává do našeho těla tím více, čím více pijeme a jíme z plastů, ale také spánková apnoe, problémy se štítnou žlázou a dokonce osamělost.

Léčení

Léčení hypertenze by mělo probíhat pod dohledem lékaře.  Můžete ale léčbě napomáhat správnou výživou. Samozřejmě bez cigaret, méně solit, vyhýbat se stresu, omezit alkohol, to vám lékař doporučí v první řadě. Existují však i potraviny, které  mají podle vědců  schopnost snižovat krevní tlak. Budete-li je pravidelně konzumovat, výrazně přispějete ke svému uzdravení.

Potraviny, které snižují krevní tlak

Ovoce : banán, jablko, grapefruit

Čtěte:  Proč bychom si měli dávat česnek pod polštář?

Zelenina : česnek, červená řepa, celer, okurka

Další: pohanka,, luštěniny,  ryby, jogurty ( selský, nebo řecký), čokoláda (pouze hořká s vysokým podílem kakakaa) , lněné semínko, kurkuma

Ovoce a zelenina se doporučuje jíst denně v syrové podobě, ve formě salátů a pomazánek, luštěniny pak alespoň 2x týdně. Samozřejmostí je pití obyčejné vody, nebo bylinných čaj a dostatek pohybu.