Nová data ukazují, jak je rýže důležitá zejména pro osoby alergické na lepek. Věděli jste, že rýže obsahuje velmi malé množství arsenu? První zpráva o arsenu v rýži byla zveřejněna v roce 2012, kdy bylo podrobenu testu téměř šedesát odrůd rýže.

Poslední testy ukázaly, jak je arsen nebezpečný zejména pro děti. Od roku 2013 byl nalezen v 656 produktech obsahujících zpracovanou rýži. Tato fakta jsou alarmující.

Arsen je karcinogen, který dokáže zdevastovat dětský organismus již při pravidelné konzumaci stabilního množství rýže týdně. Arsen je ve všem – v rýžových pudincích, v rýžových koláčcích, v pochutinách složených z této složky, kterými krmíme naše děti od útlého věku, jakmile jsou schopné požívat trochu jen tužší stravu. Nezapomeňte také na to, že i kojící matky konzumují rýži a produkty z ní. Rýžové nápoje nejsou výjimkou, přičemž je v hojném množství pijí děti zejména mladší pěti let věku, jako náhražku za mléko.

Kolik rýže je zdravé konzumovat

Odborníky je rozhodně doporučováno, aby rodiče své děti nekrmili přehnaným množstvím této pochutiny, doporučené dávkování je maximálně jedna kojenecká porce rýžové cereálie za den ku poměru většího množství jiné obiloviny, která rýži přebije.

Speciální výzkumy se zaměřovaly zejména na studium kojenců, batolat a těhotných žen. Bylo doporučeno snažit se nahradit rýži jinou potravinou. Rovněž by měli rodiče uvažovat nad tím, zda je rýže vhodnou první stravou pro jejich dítě. Hledejme jiné alternativy, tentokrát opravdu zdravého stravování.

Měli byste vědět, že arsen má dvě chemické formy a to anorganické a organické, přičemž druhý typ může být méně toxický, ale pořád je toxický. Arsen je součástí minerálů v zemské kůře, ovšem nepleťte si organickou chemii s ekologickou potravinou. Arsen byl vpuštěn do životního prostředí prostřednictvím používání pesticidů a hnojiv z drůbeže. A to je přesně důvod, proč tuto sloučeninu nacházíme v půdě a vodě. Poté má rýže tendenci absorbovat arsen snadněji, než mnoho jiných rostlin.

Čtěte:  Víte, proč nepodlehnout oblíbené brazilské depilaci?

Již docela malé množství arsenu dokáže zvýšit riziko onemocnění močového měchýře, plic  i rakoviny kůže, výjimkou pak není ani onemocnění srdce a diabetes druhého typu. V děloze pak má arsen vliv na vývoj imunitního systému dítěte. Rozdíly lze pozorovat také u stravování se hnědou rýží, která se považuje za ještě horší alternativu stravování se rýží…

Bohužel neexistuje žádné opatření pro vyřazení rýže z prodeje při již neadekvátně vysokém obsahu arsenu, vlastně se obsah arsenu v rýži běžně ani nezkoumá, což je velmi smutné. O zdravotních rizicích se ví, ale jde více méně o veřejné tajemství. Kšeft je zkrátka přednější.

Časté dotazy spotřebitelů jsou:

  • Existují nějaké druhy rýže s nižším obsahem arsenu?
  • Které další obiloviny obsahují také arsen?

Odpovědi jsou:

Basmati, jasmínová rýže, suši rýže jsou alternativy s nižším obsahem arsenu. Naleznou se i další druhy rýže, která však není dostupná místním konzumentům.

Jak již bylo řečeno, daleko větší obsah arsenu pak má hnědá rýže. Naopak zdravější alternativou obilovin, je například proso, pohanka, polenta, krupice, dále pak ječmen, bulgur nebo faro, které však již obsahují lepek.

Dobrou zprávou je, že vaření rýže snižuje hladinu arsenu, dbejte na následný postup práce s rýží:

Nejprve před vařením důkladně rýži opláchněte v poměru 6 šálků vody a 1 šálku rýže – přesně takhle postupují v Asii. Poté rýži vařte, avšak „lák“ který po ní zbude, rozhodně již nějak nepoužívejte při vaření dále, ačkoli různé babské rady doporučují tuto vodu jako skvělou zálivku při vytváření omáček.

ryze

ZANECHAT ODPOVĚĎ