Fungující imunitní systém je pro nás životně důležitý. Umožňuje nám bojovat a bránit se proti všudypřítomným bacilům, virům a bakteriím, ale i plísním, choroboplodným zárodkům. Imunitní systém nás tedy chrání před nemocemi, lehčími i závažnými, vlastně nám zachraňuje život. Než vždy však funguje tak jak má. Lze ji tedy ovlivnit, posílit?

Jak imunitní systém funguje

Bacily a jejich kamarádi viry apod. se do našeho těla dostávají jak jen mohou – dýcháme je, pijeme, jíme, přenáší se dotykem, líbáním. Nejdůležitější roli v obranném systému hrají speciální složky lymfatického systému, bílé krvinky, tzv. lymfocyty, které si můžeme představit jako ty nejlepší „vojáky“ kteří chrání naše tělo před nemocemi. Efektivně bojují, jsou schopni si infekci zapamatovat a důsledně ji ihned zničit. Je pravda, že naše imunita je z velké části podmíněna geneticky. Někdo bývá, jak se říká „marod jednou do roka,“ druhý má angínu každý měsíc. Nicméně dobrá zpráva je, že ti z nás, kteří se bacilům nedokáží bránit, opravdu mohou svému imunitnímu systému pomoci.

Otužování

Možná pro každého tato procedura není úplně příjemná, je však pravda, že je velmi účinná. Při otužování totiž zvykáme tělo na nižší teploty, což pointa toho, že na sebe pouštíme studenou vodu. Tělo chlad vnímá jako patogen, obranný systém se spouští a imunita se tím posiluje. Je to ovšem proces dlouhodobý, s otužováním začněte postupně, nejprve volte vlažnou sprchu a postupem doby přidávejte studenou, až se dopracujete ke studené, která vás po ránu i krásně probere.

Úprava jídelníčku

Je v tomto případě velmi důležitá, protože značná část naší imunity leží ve střevech, proto zdravá střeva významnou měrou podporují naší obranyschopnost. Měli bychom tedy co nejčastěji konzumovat zeleninu a ovoce, které dodá vlákninu a umožní správné vyprazdňování střev. Jejich správnou mikroflóru podpoří kysané zelí, kvalitní jogurty a kefíry. Ty obsahují „hodné“ laktobacily a bifidobakterie,“ které likvidují patogeny ve střevech.

Čtěte:  Moringa a její zázračné schopnosti

Pohybová aktivita

Nesmí chybět, neodmyslitelně patří ke zdravému životnímu stylu. Má na náš organismus pozitivní dopad v mnoha ohledech a ovlivňuje i náš imunitní systém. Abychom získali kýžený efekt, měli bychom cvičit alespoň 3x týdně půl hodiny. To je ale obecné doporučení, každému vyhovuje něco jiného, doba i styl cvičení. Každopádně se ale vyvarujte zásadní chyby, kdy nasadíte příliš vysokou zátěž a vaše tělo bude vyčerpané, svaly namožené. Stejně jako u otužování platí pravidlo postupného zatěžování. Také si dávejte pozor na tzv. imunitní okno, efekt, který nastává bezprostředně po fyzické zátěži, kdy hladina lymfocytů prudce klesne. Po nějaké době se zase navýší, ale op cvičení chraňte své tělo před prochladnutím zvlášť pečlivě.

Na závěr lze uvést další doporučení na zvýšení imunity. Nepřetápějte v pokojích, ideální teplota je 21C, v ložnici může být i chladněji. Otužujte tímto stylem i děti. Ani miminkům nedělá dobře spát v přetopené místnosti a jejich imunitě to neprospívá. S otužováním mohou začít už dvou, tříleté děti.