Náš život je sám o sobě hektický. Každý den nám přináší nové informace, úkoly, setkávání s lidmi, pracovní schůzky, řešíme mezilidské vztahy na pracovišti i v soukromém životě. Je to běžná rutina, která nás ale často nejen zatěžuje, ale i přetěžuje – cítíme se vystresovaní, vynervovaní, jak a zda vůbec dokážeme vše zvládnout.

Stres

Čteme a slyšíme o něm tak často, že už bereme jako běžný pojem. Často ho sami zažíváme – napětí kolem žaludku, nervozita, podrážděnost, bolesti hlavy, zažívací potíže – to vše jsou průvodní příznaky toho, že naše tělo je ve stresu. Mnozí z nás ho řeší polykáním prášků, alkoholem, přejídáním, nebo naopak příjem potravy vynecháváme. Ani nemusíme zdůrazňovat, že ani stres, ani jeho „odstraňování“ těmito cestami našemu organismu opravdu neprospívá.

1. Naučme se říkat NE

Mnohým stresovým faktorům lze předcházet a to asertivním odmítnutím. Naučit se říkat NE je pro mnohé z nás obtížné. Ale měli bychom se to naučit.

Víme-li, že zprávu prostě šéfovi nestihneme sepsat do zítřka, vysvětlete mu, že to prostě nejde a že zprávu bude mít pozítří. Uvidíte, že na věcné a opodstatněné argumenty bude reagovat lépe, než na špatně sepsanou zprávu, kterou jste narychlo sesmolili ve dvě ráno ve snaze nadřízenému vyhovět.

Víme-li, že nestihneme odvézt děti na kroužky a ještě mezitím sjet rodičům nakoupit a do čistírny, nepřekročujte rychlost, nekřičte na děti, aby spěchaly. Prostě do čistírny zajedete další den.

Naučit se říkat ne je opravdu cesta, jak prožít den více v klidu a omezit stresové faktory.

2. Naučme se řešit věci podle důležitosti

Víceméně každý den v týdnu musíme něco zařídit, vyřídit, splnit. Naučme se ale řešit věci postupně podle jejich důležitosti.

Stanovme si priority pro daný den – určeme si, že pro daný den nejdůležitější vyřídit. Ideální je večer předtím si to sepsat. Bude se nám i lépe usínat.

Nastavme mantinely – máme naprogramováno, co máme splnit. Nenechme se odvést od našeho cíle – splnění daných úkolů. To je přesně ta chvíle příp. říci – „nezlob se, dnes nemohu, nestihl bych to.“

3. Naučme se prožívat každý den radost

Spoustu věcí bereme jako samozřejmost. Denně se potkáváme s partnerem, dětmi, s lidmi, se kterými je nám dobře. Zkuste se naučit ty chvíle si opravdu „užít.“ Najděte si opravdu klidnou chvilku, abyste se svými blízkými doopravdy „pobyli“, ne s nimi jen existovali v jednom bytě. Krátká procházka, nebo společná večeře je vhodnou příležitostí promluvit si a sdílet společně život, což je pro psychickou pohodu nesmírně důležité.