Zdraví

11 potravin, které jsou nabité antioxidanty

Co jsou antioxidanty a volně radikály?

Antioxidanty jsou látky omezující aktivitu volných radikálů, tedy škodlivých látek dostávajících se do našeho těla vzduchem – dýcháním, jídlem, pitím. Aby naše tělo správně fungovalo, potřebuje radikály i antioxidanty, nicméně antioxidanty tzv. „drží volné radikály na uzdě.

„ Pokud nám totiž volné radikály začnou v těle „volně řádit“, spustí se proces poškozování a narušování našich zdravých buněk – a to je přímá cesta nejen k procesu rychlejšího stárnutí, ale k různým závažným nemocem jako je např. rakovina, Alzheimer, Parkinsonovy choroby a dalším.

Boj s volnými radikály

Jak tedy zamezit hromadění volných radikálů v našem těle? Všichni se nemůžeme odstěhovat do míst, kde je čistý průzračně vzduch, křišťálová voda a biopotraviny. Nicméně i tak můžeme proces boje antioxidantů v našem těle ovlivnit. V první řadě samozřejmě tím, že přestaneme kouřit, pít alkohol v nadměrném množství a především tzv. tvrdý alkohol, dodržovat zásady zdravé výživy, omezit konzervovaná a smažená jídla. Místo fastfoodu preferujte tyto potraviny, které jsou v čele vítězných bitev s volnými radikály :

11 superpotravin pro naše zdraví

  1. Tmavá čokoláda – má mnohem více kakaa než běžné čokolády. Antioxidanty v kakau mají nejen velmi vysokou koncentraci, ale navíc je dokázáno, že snižují krevní tlak a nižují rizikové faktory pro onemocnění srdce.
  2. Pekanové ořechy – které pocházejí z Mexika a Jižní Ameriky, jsou rovněž plné antioxidantů, jejich dalším plusem jsou minerály a zdravé tuky, které při správně míře užívání dokáží regulovat hladinu cholesterolu.
  3. Borůvky – některé studie naznačují, že borůvky obsahují největší množství antioxidantů. Borůvky jsou díky svým živinám schopny zpomalovat stárnutí mozku a rovněž bojovat proti srdečním onemocněním.
  4. Jahody patří k nejoblíbenějším potravinám. Jsou bohaté na nejpřirozenější antioxidant – vitamín C. A podobně jako borůvky obsahují tzv antokyany, které snižují hladinu „špatného“ cholesterolu a zvyšují ten „zdravý.“
  5. Artyčoky – u nás nejsou tak známé, do našeho jídelníčku tuto zeleninu asi moc často nezařazujeme. Asi bychom ale měli, neboť obsahuje, kromě antioxidačních bojovníků, kyselinu chlorogenovou, která snižuje riziko některých druhů rakoviny nebo diabetu.
  1. Maliny – stejně jako jahody a borůvky jsou u nás velmi oblíbené a mají podobné účinky. Také jsou skvělým zdrojem vlákniny, vitamínu C a jejich antioxidanty jsou „zabijáky“ rakovinotvorných buněk především v tlustém střevě, žaludku a prsu.
  2. Kapusta – tato výživná zelenina je nabitá vitamíny K, A a C. Je také skvělým zdrojem vápníku, minerálu, tolik potřebného pro zdravé kosti a buněčné funkce těla.
  3. Červené zelí – je úplná bomba antioxidantů, vitamínů K, C a A. Má hodně vysokou koncentraci vitamínu C, tedy výrazně posiluje imunitu a pomáhá udržovat pevnou pokožku. Pozor, ale jen syrové. Uvařím-li ho, až 4x snížíme účinek těchto látek.
  4. Fazole – levné a zdravé luštěniny, nadupané vlákninou, tolik důležitou pro naše správné trávení a vylučování. Fazole obsahují specifický antioxidant, který dokáže bojovat s rakovinotvornými buňkami prsu, ledvin a močového měchýře.
  5. Řepa – rovněž levná a snadno dostupná zelenina, která je výborným zdrojem vlákniny, draslíku, kyseliny listové a samozřejmě antioxidantů a to především ze skupiny zvané betalains. Tyto látky jsou schopny boje s radikály, které podporují růst buěk rakoviny zažívacího traktu a tlustého střeva.
  6. Špenát – nejméně kalorický, ale nejvíce nutričně výživný. Je nadupaný vitamíny, minerály a antioxidanty, které jsou schopny chránit náš zrak před škodlivým UV zářením.

Jak vidno, každá potravina má své specifika a schopnosti chránit naše zdraví. Do našeho jídelníčku bychom tedy měli zařadit co nejširší škálu těchto potravin a pomoci tak našemu tělu udržet si své zdraví – nebo bojovat proti nemocem.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Filoména Božetěchová

Vzhledem k tomu, že je pro mě moje zdraví důležité, zajímám se o zdravý životní styl. Chci vědět, co je pro mě dobré, co mi pomůže upevnit si celkové zdraví, které potraviny či bylinky jsou vhodné a co je nového v trendech týkajících se oblasti zdraví a zdravého životního stylu.

Podobné články

Back to top button