Papriky známé jako kapie jsou v podstatě papriky méně štiplavých odrůd, které jsou k dispozici v různých barvách, např. žlutá, červená, zelená, fialová a oranžová. Baculaté papriky ve tvaru zvonu byly kultivovány již před více, než 900 lety v Jižní a Střední Americe. Dají se pěstovat poměrně snadno a to v různých typech klimatu.

Sladké papriky jsou skvělou kombinací k mnoha pokrmům, kde se svou křupavou strukturou lahodí nejen naší chuti, ale i oku. Vědecky jsou známy pod názvem Capsicum annuum a patří do kategorie Solanacae, stejně jako brambory, rajčata a lilek.

kapiePodle barvy lze také očekávat jejich chuť. Červené a žluté papriky jsou sladší a ovocnější chuti. V paprikách je obsažena látka „capsaicin“, která jí dodává štiplavost, v kapiích je ovšem zastoupena jen v minimálním množství.

Kapie jsou nám dostupné celoročně, ale nejvíce je konzumujeme v létě. Obsahují celou řadu důležitých živin, například vitamíny A, C, K, karotenoidy a vlákninu. Jejich součástí je i vitamín B6 a kyselina listová, což napomáhá ke snížení hladiny homocysteinu (snižuje riziko srdečních nemocí).

Nejdůležitější zdravotní výhody kapií:

1. Dobré pro oči

Papriky mají vysoký obsah vitamínu A, zejména červené papriky, které podporují zdravý zrak, zejména noční vidění. Jsou bohatou zásobárnou karotenoidu zvaného lutein, který snižuje riziko makulární degenerace. Makulární degenerace je nejčastější příčinou ztráty zraku související s věkem. Vzhledem k jejich vysoké hladině beta-karotenu a vitamínu C chrání oči i před šedým zákalem

2. Spálíte více kalorií

Červené papriky pomáhají při aktivaci termogeneze a urychlují metabolismus. Kapsaicin, který je zodpovědný za zvýšení štiplavosti paprik, je tu jen v minimálním množství. Tzn., že kapie mají termogenní vliv a zvyšují metabolismus bez zvýšení srdeční frekvence a krevního tlaku, na rozdíl od pálivých paprik. Účinně tak podporují hubnutí.

3. Proti rakovině

Papriky jsou bohaté na antioxidanty a protizánětlivé živiny. Za rizikem výskytu karcinomu stojí často i chronické záněty nebo oxidační stres. Tyto faktory však mohou být eliminovány pravidelným příjmem fytoživin. Kromě toho papriky obsahují i podpůrné sirné sloučeniny. Enzymy v paprice zabraňují rakovině jícnu a žaludku. Je zjištěno, že karotenoid lykopen je účinný v prevenci rakoviny prostaty, močového měchýře, děložního čípku a slinivky břišní.

Čtěte:  VIDEO: Víte, odkud se bere skořice? Přečtete si článek a pusťte si video

4. Kardiovaskulární výhody

Zmiňovaný lykopen má pozitivní vliv na srdce, obsahují ho nejvíce červené papriky, zatímco ty zelené jsou dobré zejména ke snižování cholesterolu. Snižují hladinu homocysteinu a jsou silnými antioxidanty. Přítomný draslík napomáhá ke snižování krevního tlaku.

5. Podporují imunitní systém

Vitamín C je nezbytný pro udržení zdravého imunitního systému a budování kolagenu na podporu kůže a kloubů. Papriky jsou ideálním nástrojem ke snižování rizika artritidy a zánětů v těle.

6. Zdroj vitamínu B6, hořčíku

Kombinace vitamínu B6 a hořčíku vede ke snížení úzkosti a premenstruačních příznaků. Jelikož se jedná o přírodní diuretikum, pomáhá současně snižovat projevy nadýmání a krevního tlaku.papriky

7. Nedostatek železa

V paprikách je téměř 300% denní dávky vitamínu C, který je rozhodující pro správné vstřebávání železa. Kdo má nedostatek železa, měl by konzumovat papriky.

8. Výhody kapsaicinu

Kapsaicin je obsažen nejvíce v bílých membránách paprik. Snižuje hladinu cholesterolu a triglyceridů. Zabíjí také bakterie v žaludku a zvyšuje imunitu.

9. Detoxikační vlastnosti

Papriky odstraňují toxiny prostřednictvím zvýšeného pocení, čistí také sliznice dýchacích cest.

10. Bolesti a krvácení

Pití šťávy z paprik je účinným lékem proti bolestem v krku a krvácení z nosu.

ZANECHAT ODPOVĚĎ