Bezesné noci jsou něčím, co musí čas od času snášet každý z nás. Důvody mohou být různé: změna v našem každodenním rozvrhu, vedlejší účinky léků nebo prostě příliš mnoho myšlenek a problémů. Pokud však začneme nespavostí trpět pravidelně, může se z ní stát velký problém. Zůstat soustředěný po bezesné noci může být nepřekonatelný problém, ale místo pití jednoho šálku kávy za druhým pro vás máme jiné, mnohem přirozenější a zdravější řešení.

Nadměrné pití kávy si může vybrat své mýtné

Většina z nás začíná den šálkem kávy, aby nás probudila a dodala jakous takous energii a občas si dáme další šálky i během dne, abychom vydrželi vzhůru až do večera. Jen málokdy však přemýšlíme o účincích kofeinu na naše tělo více zeširoka. Zapomínáme, že kofein je také obsažen v čaji a dalších nealkoholických i sportovních nápojích a my ho přijímáme víc, než je nutné a zdravé. Přílišný příjem kofeinu může vést k nespavosti a navíc, čím více kofeinu konzumujeme, tím více imunní vůči němu jsme a potřebujeme stále vyšší dávky.

Váš životní styl může ovlivnit vaši schopnost spát

Také je potřeba si uvědomit, že i některé naše návyky mohou ovlivnit naši schopnost klidně spát. Koukáte – li každodenně dlouho do noci do notebooku či smartphonu, nedivte se, že poté nemůžete usnout. Také těžké jídlo několik hodin před tím, než si jdete lehnout, vám určitě ke klidné noci nepomůže.

Pozdravte slunce a rozlučte se s nespavostí

Negativní následky nespavosti jsou rozličné. Patří mezi ně například horší výkon a soustředěnost při práci či ve škole, pomalejší reakce při řízení či zdravotní problémy spojené s dlouhodobou nespavostí, jako je například vysoký krevní tlak, diabetes či obezita. Naštěstí pro vás, nemusíte ihned sahat po lécích.

Čtěte:  Lněná semínka: superpotravina pro krásné vlasy i pleť

Sluneční svit má mnoho všeobecně známých výhod, jako je pomoc při budování silných kostí a hojení kožních problémů. Je také zodpovědné za zvyšování hladiny serotoninu, což je hormon, který podporuje dobrou náladu. Nedostatek slunečního záření může naopak způsobit nerovnováhu v hypotalamu, což je žláza zodpovědná za regulaci spánku a energetické hladiny. Naše biologické hodiny jsou citlivé na změny světla, takže pokud nemáte dostatek slunečního světla během dne, budete se cítit unavení. To je kvůli hormonu melatonin, který vzniká v noci, když není světlo a říká vašemu tělu, aby se uklidnilo a šlo spát. Sluneční záření naopak potlačuje produkci tohoto hormonu. Pokud tedy přicházíte o sluneční svit, protože se budíte později během dne nebo pracujete v prostoru, kde není dostatek přirozeného denního světla, je logické, že jste v depresi, či neustále unavení.

Objetí slunce

Chcete-li, aby vaše biologické hodiny fungovaly správně, snažte se během dne „nachytat“ tolik slunce, jak jen to bude možné. Ráno vstaňte o 15 minut dříve a zacvičte si před otevřeným oknem. Také při práci si, pokud možno, volte místa s dostatečným přirozeným osvětlením. Pokud to možné není, využijte přestávku na oběd k tomu, abyste se prošli venku a najedli se třeba na lavičce v parku nebo v restauraci na zahrádce. Po práci si trochu zajděte, obejděte několik bloků, dokud ještě svítí slunce a pokud jdete ven s přáteli, zařiďte, abyste se setkali během dne a užívali si slunce, spíše než seděli v zakouřeném baru.

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ