Zdravé tělo, zdravý duch

Že psychické zdraví předpokládá zdraví těla, není žádnou novinkou. Odborníci tuto informací nyní jen a jen potvrzují a poslední výzkum napříč Evropou ukázal, že čím více cvičíme, tím také déle žijeme, ale především jsme mentálně aktivní až do stáří…

Tento výzkum mají na svědomí Italové, Finové a Nizozemci, kteří studovali muže, narozené mezi roky 1900 až 1920 a měřili u nich fyzickou zátěž, zejména pak tu, které se věnovali ve vysokém věku. Spolu s ní ale také jejich kognitivní funkce, čtení, psaní a paměť. Pokud někdo z nich během deseti let snížil svoji denní fyzickou aktivitu o hodinu a více, pak klesly rovněž jejich kognitivní funkce, testy v paměti, ale také schopnost se učit.

Čím je člověk starším, tím více by se měl věnovat cvičení. Muži by měli chodit denně na čtyř kilometrovou procházku, v opačném případě klesá i jejich činnost mozku. Zlepšovat průtok krve mozkem je nezbytné, pomáhá to stimulovat růst nervových buněk v centrech paměti mozku.

Výborná je ale také meditace, která zpomaluje stárnutí a při které se  uvolňuje enzym telomeráza, který zpomaluje stárnutí buněk. Ruku v ruce s meditací však jde také absence stresu a negativní nálady, což jde v dnešní době dost těžko. Neurony v mozku pak vznikají prakticky celý život.

Jste-li naopak v permanentní nepohodě a stresu, trpíte-li zlostí, negativními emocemi a tak dále a tak dále, pak funkce v organismu způsobí, že nový neuron bude poškozen a nebude moci tak vytvořit spojení s ostatními neurony, a dále tak vstoupit do neuronové sítě. Tudíž zemře.

Opačná veselá nálada naopak redukuje stres a umožňuje spojení neuronů. Ty pak zbavují tělo napětí, stresu, úzkosti, deprese a negativních pocitů. Bez pocitu však není tato terapie úplná. Je tak opravdu třeba se věnovat sportu, neboť i mozek našich předků se evolučně vyvíjel právě za pohybu, pohyb je proto pro vývoj nezbytný. Místo veřejné dopravy nebo vozidla, choďte.

Čtěte:  Správný výběr zubní pasty

Sdílejte