Jak často přemýšlíte o tom, jak obnovit krásu a hebkost své pleti? Mnoho faktorů způsobuje, že vaše pleť je matná, rychleji stárne a vypadá jako bez života. Jedním z nich je nezdravá strava. Když změníte své návyky, už nebudete potřebovat Photoshop nebo drahá ošetření, abyste vypadali krásnější a mladší. Co se zdraví pokožky týká, významnou roli hrají především antioxidanty. Tento článek vám přináší přehled 10 vysoce antioxidačních potravin, které byste měli zařadit do svého jídelníčku.

Co jsou antioxidanty?

Antoxidanty jsou látky, které poskytují širokou škálu zdravotních výhod. Najdete je v potravinách rostlinného původu, jako je ovoce a zelenina, ale také v hořké čokoládě či víně. Tyto sloučeniny se přidávají do produktů pro péči o pleť, ale můžete je získat i prostřednictvím stravy. Jsou důležité, protože pomáhají zabraňovat poškození buněk. Také likvidují volné radikály, které přispívají k různým onemocněním včetně rakoviny, a urychlují proces stárnutí.

Jste to, co jíte

Myslíte na zdravé stravování nebo stále upřednostňujete standardní západní stravu, která se vyznačuje vysokým obsahem nezdravých tuků a cukrů? Pokud se vaše strava skládá z nezdravých potravin, dříve či později se to projeví na vaší kůži. Jak? Vaše pleť potřebuje živiny, aby zůstala mladistvá a svěží. Konzumujete-li jídla s malou či žádnou výživovou hodnotou, pak má vaše pokožka nedostatek potřebných látek.

Vzhledem ke stresujícímu životnímu stylu se fast foody staly přirozenou součástí našeho stravování, protože představují rychlý a jednoduchý způsob, jak se vypořádat s hladem. Máme také tendenci si myslet, že zdravá jídla jsou příliš drahá. Realita je však jiná. Zásadní věc je vědět, jaké potraviny hledat, což je také smyslem tohoto článku. Navíc vezměte také v potaz, kolik peněz později ušetříte za doktory.

Stárnutí jako ovlivnitelný proces

Chcete-li skutečně pochopit vztah mezi antioxidanty a anti-aging přípravky, musíte se blíže seznámit s procesem stárnutí. Existují 2 druhy stárnutí: přirozené a zevní, které je způsobeno životním stylem a environmentálními faktory. Sem patří vliv škodlivého UV záření, kouření, nezdravá strava a sedavý způsob života.

Výzkumy ukazují, že pro lidskou kůži je ze všech faktorů nejničivější slunce, které ji poškozuje v důsledku oxidačního stresu. Ten nastává, když tvorba volných radikálů překročí obrannou, tedy antioxidační schopnost buněk. Právě zde přichází totiž na řadu antioxidanty, aby odstranily volné radikály z krevního oběhu. Škodlivé látky však nejsou generované jen UV zářením, ale jsou obsažené i ve vzduchu, který dýcháme, a stravě, jež jíme.

Jak antioxidanty bojují proti stárnutí?

Existuje mnoho různých typů antioxidantů a každý z nich má své jedinečné výhody, například karotenoidy přispívají ke zdraví očí, lykopen ke zdravé prostatě, flavonoidy jsou na silné srdce. Pokud jde o kůži, je důležité konzumovat různé druhy těchto látek, především vitamin E, astaxantin a karotenoidy. Ačkoli se některé z nich, například glutation, přirozeně tvoří v našem těle, ostatní musíme doplňovat stravou.

Antioxidanty používají mnohostranný přístup k léčbě vaší pleti, mají například protizánětlivé účinky, podporují zdravý tón pleti a udržují na uzdě výskyt vrásek i akné, navíc zvyšují syntézu kolagenu, který slouží k pevnosti a pružnosti pokožky. Navíc stimulují krevní oběh a umožňují, aby se živiny dostaly do kůže co nejrychleji.

Antioxidační potraviny

Bobuloviny

Bobule jsou nejbohatší zdroje antioxidantů, tedy ideální potravinou pro zářivou a mladistvou pleť. Jedna studie zjistila, že borůvky, ostružiny, jahody a další obsahují kyselinu gallovou, kyselinu vanilovou a ellagovou, quercetin a další flavonoly a flavonoidy, které jsou v boji proti stárnutí velmi účinné. Bylo například zjištěno, že kyselina ellagová zabraňuje ničení kolagenu a zánětlivým reakcím, které jsou hlavními příčinami vrásek. Navíc jsou bobule úžasným zdrojem vitaminu C, jenž také působí jako antioxidant. Kromě zdraví pokožky jsou bobule také prospěšné pro vaše srdce, kognitivní funkce, při léčbě diabetu, regulaci hmotnosti a prevenci rakoviny.

Granátová jablka

Granátová jablka obsahují punicalagin – účinný antioxidant, který skvěle pomáhá například v boji proti akné. Polyfenoly nalezené v tomto typu ovoce chrání naše buňky před oxidačním stresem a zároveň stimulují produkci kolagenu. Také jsou výborným zdrojem vitaminu C a říká se, že jsou prevencí proti rakovině prsu a prostaty, snižují krevní tlak a ulevují od artritidy.

Zelený čaj

Zelený čaj obsahuje EGCG, silný antioxidant, který je dobře známý tím, že snižuje riziko srdečního infarktu a mozkové mrtvice, glaukomu a snižuje hladinu cholesterolu. Rostoucí množství důkazů ukazuje, že zelený čaj je spojen s mladším vzhledem pleti právě díky EGCG. Výzkumníci totiž zjistili, že když jsou tomuto antioxidantu vystaveny staré buňky nacházející se v horních vrstvách pokožky, začnou se opět dělit. Kromě toho má zelený čaj protizánětlivé účinky a doporučuje se při hubnoucích dietách.

Jablka

Jedna studie prokázala, že jedinci, kteří jedli jablka, švestky a pili zelený čaj, měli o 34 % méně vrásek než ostatní. To ostatně není nijak překvapivé, neboť jablka jsou bohatá na vlákninu, vitamin C i antioxidanty. Kromě krásné kůže pomáhají také při hubnutí, ke snížení hladiny cukru v krvi a při prevenci rakoviny.

Červené hrozny

Červené hrozny obsahují resveratrol, což je antioxidant s preventivními a terapeutickými účinky při mnoha chorobách a je také přínosný pro vaši pokožku. Vykazuje totiž ochranný účinek proti oxidačnímu stresu způsobenému UV zářením. Vykazuje tedy obrovský potenciál při léčbě kožních onemocnění a zpomalení procesu stárnutí.

Hořká čokoláda

Hořká čokoláda je vysoce výživná, s velkým obsahem vlákniny, železa, hořčíku, mědi, manganu, draslíku a dalších živin. Jedna studie ukázala, že pravidelná konzumace tmavé čokolády chrání pokožku před UV zářením, zatímco konvenční čokoláda tyto účinky nemá. Hořká čokoláda také zlepšuje zdraví mozku, snižuje krevní tlak a zvyšuje hladinu dobrého HDL cholesterolu.

Česnek

Česnek má protizánětlivé účinky, díky nimž lehce bojuje proti onemocněním kůže, jako je lupénka či akné. Také působí jako antioxidant v důsledku vysoké hladiny sloučenin, jako je například allicin, alliin či allyl disulfid. Výzkumy potvrzují, že spotřeba česneku může pomáhat neutralizovat volné radikály a také hraje svou roli v boji proti stárnutí. Také omlazuje kosti.

Meloun

Meloun je jedním z nejlepších zdrojů antioxidantů lykopenu a vitaminu A, který reguluje tvorbu mazu a hydratuje tak pokožku. Melouny také pomáhají předcházet rakovině, zlepšují zdraví srdce a snižují záněty.

Rajčata

Stejně jako melouny také rajčata jsou skvělým zdrojem lykopenu, který mimo jiné minimalizuje vznik vrásek. Rajčata jsou navíc bohatá na vodu, takže hydratují vaši pokožku a jsou bohatá na vitamin C. Kromě lykopenu obsahují také beta-karoten, kyselinu chlorogenovou a naringenin – všechny silné antioxidanty.

Brokolice

Brokolice je bohatá na karotenoidy a chrání pokožku před následky UV záření. Vezmete-li v úvahu, že slunce je zodpovědné za 80 % vrásek na obličeji, pak je brokolice jednou z nejlepších potravin, která pomáhá k udržení mladistvého vzhledu. Je také vhodná ke snížení hladiny cholesterolu, podporuje zdraví očí a snižuje intenzitu příznaků alergií.

Vaše pokožka je neustále vystavena UV záření a dalším vnějším faktorům, které urychlují její stárnutí. Kromě běžné pravidelné péče o pleť je také efektivní právě konzumace potravin bohatých na antioxidanty. Je to efektivní, přirozený a levný způsob, jak si udržet mladistvý a zářivý vzhled.

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ