Přírodní léčbaZdraví

Kyselina listová jako důležitá součást naší stravy

Vitamín B9, folát či folacin, to všechno jsou názvy, pod kterými se skrývá kyselina listová. Tato látka není důležitá jen pro nastávající maminky, ale potřebuje ji každý z nás.

Jaké úkoly plní?

Jedná se o vitamín, který je rozpustný ve vodě a jež má velmi důležitou roli během látkové výměny bílkovin. Podílí se velkou měrou na tvorbě svalové hmoty. Je však nezbytný také pro růst buněk nebo produkci látek, jež jsou nutné pro správnou činnost celé naší nervové soustavy. Částečně také ovlivňuje krvetvorbu a to díky tomu, že se stará o zdraví srdce a pomáhá snižovat riziko výskytu kardiovaskulárních obtíží. Také působí jako prevence proti výskytu některých typů rakoviny, proti depresi a výskytu Alzheimerovy choroby.

Jak se projevuje nedostatek?

Mezi významné projevy nedostatku kyseliny listové patří únava a bolesti hlavy, poruchy spojené s růstem a krvetvorbou, s níž se pojí anémie či chudokrevnost. K dalším příznakům nedostatku se řadí výkyvy nálad, změny na sliznici, především dutiny ústní. Výjimkou nemusí být a ni nesprávné trávení, slabost, zapomínání nebo dokonce narušení vnímání chutí.

Množství snižuje i celá řada našich nešvarů. Patří mezi ně alkohol, kouření, jednostranné diety, užívání hormonální antikoncepce či nevhodná strava.

Důležité zdroje

Kyselinu listovou nalezneme především v listové zelenině. Patří mezi ní především různé druhy listových salátů, špenát nebo kapusta. Velké množství se nachází také v zelených paprikách, brokolici, fazolkách, okurce, chřestu nebo v červené řepě. Kromě zeleniny obsahují kyselinu listovou i další potraviny – ovesné vločky, luštěniny, ořechy, kvasnice, sušené datle nebo sýry s plísní. Výběr je široký. Zamyslete se nad tím, které potraviny jsou vám svojí chutí příjemné a zkuste je zařadit do svého jídelníčku.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Filoména Božetěchová

Vzhledem k tomu, že je pro mě moje zdraví důležité, zajímám se o zdravý životní styl. Chci vědět, co je pro mě dobré, co mi pomůže upevnit si celkové zdraví, které potraviny či bylinky jsou vhodné a co je nového v trendech týkajících se oblasti zdraví a zdravého životního stylu.

Podobné články

Back to top button