Každý z nás asi zažil bolest hlavy, větší či menší, úpornou, silnou, bolest, která nám tepe ve spáncích, nebo třeba jen v půlce hlavy, anebo usurpuje celé naše čelo. V každém případě je bolest hlavy, nebo její vyšší stupeň – migréna– jednou z nejčastějších a nejnepříjemnějších bolestí, která postihuje především ženy.

Kdy vzniká?

Samozřejmě se nabízí nachlazení. Ano, v té době je bolest obvyklá, máme čelo i dutiny plné rýmy a je nabíledni, že hlava pak bolí. Migréna však vzniká i z nervozity, stresu, hektického životního stylu. Můžete si ji přivodit nevyváženou stravou, nedostatečným přísunem tekutin. Často je doprovodným příznakem menstruace. V každém případě však proti bolesti hlavy můžeme bojovat.

Výživa a pitný režim

Jak výše zmíněno, mnohdy si bolesti hlavy způsobujeme zbytečně špatnou životosprávou. Při dodržování těch doporučení byste měli bolesti hlavy eliminovat :

 Pijte– i když nemáte žízeň. Nejlépe vlažnou vodu a nejlépe s citrónem, který dokáže zásadovat naše tělo a tím ho zbavovat odpadních látek. Ale i pití obyčejné vody dokáže pomoci vyplavit toxiny z těla a dostatečně hydratovat buňky našeho těla – i ty mozkové.

Omezte kofein a mléčné výrobky, sůl a glutamáty  – tyto potraviny dokáží vyrobit řádnou bolest hlavy. Je to velmi individuální, ale vypít více jak tři kávy denně se už nedoporučuje.

V sýrech (ale např. i šunce ) je obsažen tyramin, který zvyšuje proudění krve do mozku a tím může způsobit i její bolest. Sledujte tedy, po kterých potravinách se bolest hlavy objeví a ty pak minimalizujte. (Glutamáty se používají především v asijské kuchyni.)

Jezte borůvky – v boji proti migrénám se doporučují borůvky, látky v nich obsažené dokáží zmírnit bolesti hlavy. Pokud nemáte čerstvé ovoce, zalijte si sušené borůvky a popíjíte odvar z nich.

Čaje proti bolestem hlavy – čaje z vrbové kůry, nebo devětsilu díky svým silicím jsou účinným pomocníkem při odstranění migrény – a rovněž mnohem zdravějším, než prášky.

Dýchejte, procvičujte a protahujte se

Bolesti hlavy bývají často způsobovány nedostatečným okysličením mozku. Hluboké vědomé a pomalé dýchání je tedy další cestou v boji proti migréně. Rovněž pravidelné cvičení, spojené především s protahováním svalů krční páteře. Zvláště pokud máme sedavé zaměstnání je doporučováno se každou hodinu protáhnout, projít se. I pár jednoduchých cviků spojených s prodýcháním nám pomůže.

Možná by vás to nenapadlo, ale i z účesu vás může bolet hlava. Vlasy stažené do pevného uzlu či culíku, zrovna tak jako časté používání čelenek mohou způsobit napětí a bolesti.

Pokud ale dodržujete všechny výše zmíněné zásady a přesto bolest hlavy dlouhodobě přetrvává, navštivte lékaře. Možná se to zdá jako zbytečné obtěžování, ale i taková banalita jako bolest hlavy může znamenat vážné onemocnění – například boreliózu, nebo zánět mozkových blan.