HubnutíJídlo a receptyZdraví

Chcete se stravovat zdravě? Berte si příklad ze Středomoří

Každý z nás hledá zdravý a vyvážený způsob stravování. Mezi takové patří i středomořská strava, která našemu tělu poskytuje celou řadu zdravotních výhod. Obsahuje velké množství ovoce a zeleniny, luštěniny, ořechy a semínka, rybí maso, zdravé oleje, celá zrnka a chutné bylinky. Kromě toho je chutná a nabízí celou řadu variant.

Zdravé a chutné stravování

Pokud se chceme stravovat zdravě, ještě to neznamená, že by připravované pokrmy nemusely být i chutné. Kromě toho existuje spoustu možností, jak si jednotlivé pokrmy nakombinovat a připravit.

  • Ovoce a zelenina

Tato složka je jedním z klíčových prvků středomořské stravy. Ovoce či zelenina se většinou konzumuje ke každému pokrmu. Tělu nabízejí velké množství vitamínů, minerálů, antioxidantů a vlákniny. Mezi nejčastější druhy patří paprika, cibule, špenát, mrkev, kapusta, rajčata, fíky, hrušky, jablka, banány, hroznové víno a jahody.

  • Rybí maso

Hlavní zdroj živočišných bílkovin tvoří právě rybí maso, které je bohaté na stopové minerály a prospěšné mastné kyseliny. Mezi nejvíce konzumované druhy patří losos, krevety, ústřice, sardinky, makrely a mušle.

  • Ořechy a semena

Tyto velmi často přehlížené složky stravy jsou dokonalým zdrojem prospěšných mastných kyselin, minerálů, vlákniny, antioxidantů, fytonutrientů a dalších prospěšných složek. Do jídelníčku rozhodně zařaďte mandle, vlašské ořechy, kešu, slunečnicová a dýňová semínka nebo makadamie.

  • Celá zrna

Celá zrna jsou vhodnou volbou, protože nejsou zpracována či loupána, obsahují tedy všechny potřebné živiny.

  • Zdravé oleje

Mezi nejčastější součást středomořské stravy patří olej olivový. Je mnohem zdravější než máslo, margarín nebo jiné druhy oleje. Obsahuje velké množství omega-6 mastných kyselin či mononenasycených tuků. Mezi další pak patří olej avokádový nebo řepkový.

Výhody středomořské stravy

Konzumace středomořské stravy nabízí celou řadu zdravotních výhod. Patří mezi ně ochrana proti cukrovce, posílení zdraví srdce, eliminace výskytu zánětů v těle, optimalizace trávení, zpomalení procesů stárnutí, úbytek hmotnosti, snížení výskytu chronických chorob, eliminace oxidačního stresu nebo snižování výskytu neurodegenerativních onemocnění, mezi něž patří Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba. Kromě toho pomáhá zlepšit zdraví kostí, zlepšuje negativní příznaky menopauzy a podporuje růst svalů.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Filoména Božetěchová

Vzhledem k tomu, že je pro mě moje zdraví důležité, zajímám se o zdravý životní styl. Chci vědět, co je pro mě dobré, co mi pomůže upevnit si celkové zdraví, které potraviny či bylinky jsou vhodné a co je nového v trendech týkajících se oblasti zdraví a zdravého životního stylu.

Podobné články

Back to top button