Nelibě znící slovo artritida je označení pro onemocnění kloubů, jejich zánět, který může postihnout i okolní svaly a orgány. Trpí jim především starší lidé, artritida nejčastěji postihuje klouby prstů u rukou a kolen. Bývá velmi bolestivá a značně omezuje pohyblivost. Američtí vědci provedli rozsáhlý výzkum, ve kterém dokázali, že zvýšený příjem vlákniny je účinným pomocníkem v boji proti tomuto onemocnění.

Výzkum a jeho výsledky

V tomto výzkumu bylo dlouhodobě sledováno přes pět tisíc osob, zohledňoval se v něm věk a pohlaví sledovaných, ale i rasa, vzdělání, životní styl (kouření, pití alkoholických nápojů), pohybová aktivita, příjem tuků. Vědci došli k zajímavým výsledkům. Lidé, kteří konzumovali vyšší množství vlákniny, měli o 30 procent méně nižší pravděpodobnost výskytu artritidy. U těch, kteří již s příznaky zánětu kloubů bojovali na počátku výzkumu, došlo pak k prokazatelnému zmírnění onemocnění. Celkově bylo vyhodnoceno, že vyšším příjmu vlákniny pravděpodobnost výskytu artritidy klesá o 60 procent.

Co je vláknina?

O vláknině slýcháme denně, máme zafixováno, že se nachází především v zelenině. Co to ale vlastně vláknina přesně a v kterých potravinách ji můžeme nalézt?

Vláknina je nestravitelná složka potravy z přírodních potravin. Jejím hlavním úkolem je pomáhat pohybu potravy v našich střevech. Často se využívá v různých dietách, neboť navozuje pocit sytosti a není kalorická.

Potraviny, ve kterých najdeme vlákninu

Nejjednodušší je sáhnout po jablku, či hrušce. Středně velké jablko i hruška obsahují asi 3,5 gramu vlákniny. Stejné množství vlákniny naleznete v jednom hrnku hnědé rýže. Uvaříte-li a sníte-li šálek čočky, dostanete do sebe 5 gramů vlákniny, ze stejného množství ovesných vloček dokonce 8 gramů, z pohanky 9 gramů, z cizrny dokonce 12 gramů. Dále je vláknina obsažená ve fazolích, sušeném ovoci, výborné jsou především fíky a švestky, v brokolici, malinách, avokádu. kukuřici.

Čtěte:  Jak zneviditelnit ucpané póry?

Vláknina prokazatelně mírní zánět kloubů, kromě toho pomáhá snižovat hmotnost. Je rovněž dokázáno- a to i u nás, že obecně lidé přijímají velmi malé množství vlákniny. Doporučovaná denní dávka vlákniny je podle odborníků 25-30 gramů denně.