Je čerstvý šálek kávy jedinou věcí, kterou chcete vidět, když se ráno probudíte? Co však vyzkoušet nějaké energizující alternativy kávy?

Důvody, proč omezit příjem kávy

Doporučovaná denní dávka je 400 mg kofeinu, což jsou asi 3 – 4 šálky kávy denně. Pokud pijete kávy více, vystavujete svoje tělo riziku předávkování kofeinem, které s sebou přináší celou řadu zdravotních komplikací:

  • Nedostatek energie

Kofein sice může krátkodobě stimulovat, ale ve výsledku budete více unaveni a vyčerpáni.

  • Zvýšení tělesné hmotnosti

Kofein může zvyšovat hladinu stresového hormonu kortizolu, což může vést ke zvýšení vaší hmotnosti.

  • Stres

Již výše zmiňovaný kortizol způsobuje produkci inzulínu v těle, buňky reagují na cukr v krvi a objevuje se i vyšší riziko kardiovaskulárních chorob.

  • Průjem

Káva je přírodní projímadlo a konzumace jejího většího množství může způsobovat průjem.

  • Bolesti hlavy

Káva v malém množství může zlepšit bolesti hlavy. Příliš mnoho kofeinu však má efekt opačný.

  • Nedostatek minerálů v těle

Nadměrný přísun kofeinu může ovlivnit schopnost ledvin uchovávat vápník, hořčík, železo, zinek a další, pro tělo důležité, minerály. Místo toho, aby docházelo k jejich absorbci do těla, jsou vylučovány z těla močí.

  • Nízká kvalita spánku

Kofein zůstává v našem těle po dobu až šesti hodin, proto pití kávy v pozdních odpoledních hodinách může ovlivnit i kvalitu spánku nebo schopnost usínat.

Alternativy ke kávě

Pokud se rozhodnete snížit svůj denní příjem kávy, vyzkoušejte tyto přírodní alternativy.

Čaj z kombuchy

Tento starobylý čínský „elixír života“ si můžete vyrobit doma. Jeho popíjení považují mnozí za léčbu ztráty paměti, pomoc při vysokém krevním tlaku a dokonce i regulaci trávicí soustavy. Čaj obsahuje pouze tři přísady – černý čaj, cukr a SCOBY (symbiotická kultura bakterií a kvasinek).

Pampeliškový čaj

Kromě toho, že je pampeliškový čaj zdravou alternativou kávy, podpoří detoxikaci organismu, zlepší vaše trávení, podpoří imunitu a díky svým diuretickým vlastnostem podpoří i zdraví ledvin.

Čtěte:  Jak obnovit vaginální prostředí: Pochva bez zápachu

Yerba Mate

Pokud si neumíte předtsvit svůj den bez šálku kávy, tak Yerba Maté je hvězdnou alternativou ke kávě standardní. Jedna porce obsahuje 85 mg kofeinu. Můžete jej pít horký nebo studený.

Teeccino

Pro ty, kdo se snaží překonat extrémní závislost na kávě, nabízí teeccino skvělou alternativu. Ačkoli je to technicky bylinný čaj, chutí i vůní připomíná kávu bez kofeinu. Navíc tělu poskytne prebiotika a rozpustnou vlákninu.

Zelené smoothie

Vaše ráno můžete začít i se zeleným smoothie. Nabídne tělu více čerstvé zeleniny a dostatek hydratace. Pokud bude obsahovat špenát, dodáte tělu potřebné železo, přidáním spiruliny podpoříte imunitní systém.

Čaj z kurkumy

Podpoří vaši paměť. Čaj je také známý díky svým protizánětlivým a protirakovinným účinkům. Tento velmi pikantní čaj je skvělou volbou pro popíjení během celého dne.

Matcha Tea

Tento druh zeleného čaje stojí nad všemi ostatními čajovými druhy. Nabízí, oproti běžnému zelenému čaji, více než desetinásobné množství antioxidantů. Aminokyselina l-theaninová umožňuje pomalejší uvolňování kofeinu do krevního oběhu, díky čemuž se jeho účinky prodlužijí.

Zázvorový čaj

Je známý jako pomocník pro podporu imunity, ale málokdo ví, že může pomoci nastartovat váš den.

Kokosová voda

Pokud hledáte vhodný nápoj, který by mohl nahradit váš odpolední šálek kávy, je to právě kokosová voda. Nabízí mírně nasládlou chuť, dostatek elektrolytů a bioaktivní enzymy.