Jídlo a receptyZdraví

Zařaďte do svého jídelníčku fazole, vaše tělo vám poděkuje

Fazole jsou potravina, jejíž zdravotní výhody celá řada z nás podceňuje. Mohou nám však nabídnout nesčetné zdravotní přínosy a mají i kvalitní nutriční hodnotu. Fazole jsou nejen levným zdrojem bílkovin, ale také vlákniny a vitamínů. Kromě toho je lze upravovat celou řadou různých způsobů. Lze je použít jako součást polévek nebo salátů, můžeme je upravovat jako hlavní jídlo či přílohu, dají se z nich připravovat chutné pomazánky. Vybrat si můžeme z celé řady druhů.

Základní nutriční profil fazolí

Většina druhů poskytuje podobné zdravotní přínosy, mezi ty nejvíce žádané patří antioxidační vlastnosti, nízký obsah tuku a neobsahují ani žádný cholesterol. Mezi stopové prvky, které fazole obsahují, patří hořčík a železo. Nalezneme v nich vysoký obsah vitamínů skupiny B, především pak B1 a B9. Bílkovinám, které obsahují, chybí aminokyselina, jíž lze získat pouze z masa a ryb.

Zdravotní výhody fazolí

  • Vitamíny skupiny B

Nedostatek vitamínu B9, známého také jako folát, způsobuje ztrátu chuti k jídlu a podrážděnost. Nedostatek vitamínu B1, známého jako thiamin, způsobuje slabost, únavu, bušení srdce, předčasné stárnutí. Vitamín B9 je také důležitý pro správnou tvorbu DNA a pomáhá předcházet určitým genetickým vrozeným vadám.

  • Antioxidanty

Tyto látky pomáhají v boji proti volným radikálům v těle, jež tělo poškozují a podporují předčasné stárnutí. Mohou být účinné i v boji proti rakovině.

  • Zdravé srdce

Podrobné analýzy studií, které byly v minulosti prováděny, nacházejí souvislosti mezi pravidelnou konzumací fazolí a sníženým rizikem výskytu kardiovaskulárních obtíží a chorob.

  • Hladina cukru v krvi

Je známo, že fazole pomáhají stabilizovat hladinu cukru v krvi a mohou zabránit výskytu diabetu. Také vysoký obsah vlákniny může pomoci snižovat vysokou hladinu cukru v krvi.

  • Snížení chuti k jídlu

Vysoký obsah vlákniny a zdravé rostlinné škroby způsobují, že po konzumaci fazolí se cítíte plní. Také mohou pomoci omezit přejídání a ve výsledku tak podpoří i hubnutí.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Štítky

Filoména Božetěchová

Vzhledem k tomu, že je pro mě moje zdraví důležité, zajímám se o zdravý životní styl. Chci vědět, co je pro mě dobré, co mi pomůže upevnit si celkové zdraví, které potraviny či bylinky jsou vhodné a co je nového v trendech týkajících se oblasti zdraví a zdravého životního stylu.

Podobné články

Back to top button