Meditace patří mezi účinné a stoletími ověřené praktiky, jak dosáhnout vnitřního klidu, vyrovnanosti, duševní svěžesti, dokonce pocitu štěstí. V dnešní době, kdy většina z nás každodenně bojuje se silným stresem, jsou tyto atributy pro nás pomalu nedostupné. Nezřídka si je navozujeme pomocí alkoholu, kdy si večer nalijeme sklenku vína, nebo něčeho silnějšího, které nám pomůže uvolnit napětí z celého dne. Nebo si prostě vezmeme nějaký prášek s podobným účinkem, jako má alkohol. Proč však nezkusit něco zdravějšího, co nás nestojí vůbec nic a pomůže nám mnohem víc?

Co je meditace?

V žádném případě to není žádné šarlatánství. Skutečně jde o techniky, kterými dosáhnete duševního klidu a schopnosti lépe zvládat stres. Meditačních technik je více a každý si může vybrat, která mu vyhovuje. Základní princip je ale stejný – jde o vnitřní ztišení mysli, uvědomování si sama sebe, svých možností, své podstaty. Meditace pak začne obohacovat náš vnitřní život, můžeme ji dokonce jako dobrodružnou cestu za svým vlastním já, na které nemáme v běžném životě čas.

Jak na to?

Výmluvy, že nemáme na meditaci (zrovna tak jako na tělesná cvičení) čas, jsou opravdu jen výmluvy. Sáhněme si do svědomí, každý z nás najde 15-20minut denně, prostě vynecháme pohodlnou chvilku na gauči. Věřme ale, že díky meditaci se budeme cítit lépe, než lenošením u televize. Najděme si tedy chvilku a klidné místo, stačí metr čtvereční, kde se pohodlně usadíme, nemusíme sedět v tureckém sedu, klidně se pohodlně opřeme, tak jak vám vyhovuje.

První krok meditace

je ztišení mysli a koncentrace. Koncentrace zdokonaluje naši mysl. Ztišení a zklidnění mysli s koncentrací úzce souvisí a je nezbytnou prvním krokem k meditaci. Jde o to, abychom dokázali odehnat urputné myšlenky, které nám neodbytně krouží v hlavě – co řeknu na poradě, kdy mám odevzdat ten projekt, to nestihnu, nemám ještě dárek pro tchýni, atd atd. , spousta těch běžných věcí, které zahlcují naši mysl. Je velmi těžké je odehnat, ale jde to. Podle velkého duchovního učitele Sri Chimnoye je vaše mysl jako opice. Neustále poskakuje a útočí na vás. Jde o to dokázat každou myšlenku hned zahnat- vizualizujte si šíp, který každou vaši myšlenku v době počínající mediatce rozbije na kusy. Velice důležitá je práce s dechem. Dýcháme vědomě, soustředěně a hluboce. Už jen to, že myslíme na náš dech, který prochází naším tělem a očišťuje nás, nám pomůže oprostit se od nežádoucích myšlenek. Dechovým cvičením by měla začínat každá meditaci a to min 5 minut.

Čtěte:  Vyzkoušejte recept pro děti starší šesti měsíců a pro dospělé

Meditace

Technik, jak provádět meditaci je více, pokročilí se pak dokáží zaměřit na určitou obast svého myšlení, či specifickou oblast duchovního růstu. Pro začátečníky, nebo pro ty, kteří chtějí meditací dosáhnout především klidu a vyrovnanosti bude dalším krokem po dechových cvičeních zaměření se na určitý bod na svém těle – na palec, na nos, na dlaň, čelo, nebo cokoliv nám vyhovuje. Mysleme jen na tento bod, to nám pomůže se koncentrovat. Po té si představujme, že dýcháme nikoliv obyčejný vzduch, ale vesmírnou energii, která nás pročišťuje a dodává nám sílu. Na nic jiného nemysleme. Vtírající se myšlenky rozbijme šípem, nebo prodýchejme z naší mysli.

Mantra

Mantra je posvátná slabika, slovo, či věta. Mantra má vnitřní sílu, zvláštní význam. Chamnoy doporučuje opakovat mantru supreme, či aum, slova, která ztišují naši mysl. Můžete-li ale opakovat slova – jsem klidný, zvládnu to, jsem v pohodě – prostě cokoliv ve vás navodí pocit klidu.

Vizualizace a klid mysli

Síla naší psychiky je nesmírná. Podle mnoha odborníků je možné pomocí psychiky odstranit i mnoho tělesných nemocí. Vše v našem je provázáno. Pokud si při meditaci vizualizujeme, že jsme zdraví, vitální, klidní a svěží – věřme, že takoví budeme. Podpoříme-li naší myšlenku i zdravým životním stylem, veřme, že naše psychická i tělesná kondice se opravdu zlepší. Meditace k nám tomu může výrazně dopomoci, touto technikou dokážeme naši mysl výrazně ovlivnit. Nenechme se odradit počátečními neúspěchy, i ty jsou krokem k úspěchu a klidné mysli.