Všichni známe ten pocit, kdy přehřátí jdeme po ulici, sluneční paprsky se do nás opírají, pot z nás teče a srdce prudce buší. Horko je pro naše tělo zátěž a pro naši srdeční „pumpu“ pak obzvlášť. Jak pečovat o srdce podle čínské medicíny, abychom zvládli nejen léto?

Výživa

Jako vždy jedním z nejdůležitějších prvků je naše strava. Jako vyrovnání k horkým letním teplotám by náš jídelníček měl obsahovat především lehkou, snadno stravitelnou a chladnou stravu. Ideální jsou tedy samozřejmě saláty a čerstvé ovoce. Avšak lidé, kteří i v teplých dnech pociťují někdy chlad, by měli chladnou stravu proložit lehkými jídly, ideální jsou zeleninové polévky, různé varianty jídel s rýží, kuskusem, bulgurem a dalšími obilninami.

Na posílení funkce srdce jsou vhodné tyto potraviny:

meruňky, broskve, jahody, švestky, kukuřice, slunečnicová semínka, pažitka, červená čočka, chřest, čekanka a smetánka lékařská.

Na zlepšení kvality krve:

Potraviny, které obsahují hodně chlorofylu – tedy zelená zelenina – špenát, zelí, brokolice, petržel, kopřivy. Vhodná je také červená řepa, fazole, mořské řasy, vajíčka, ryby ( i sardinky, které nejsou tak finančně náročné).

Funkce srdce by mohla být poškozována příliš ostrou stravou, živočišnými tuky. Zvlášť v létě bychom se měli vyhýbat kořeněným jídlům a pokud máme vyšší cholesterol, který zabraňuje přenášení kyslíku k srdci, bychom tyto potraviny měli výrazně omezit.

Tělesná cvičení

Pro posílení srdce, který funguje vlastně jako každý náš sval v těle, je ideální cvičení. Třikrát týdně bychom tedy tělesným cvičením tento nejdůležitější sval měli posilovat, zátěžovým cvičením v podobě aerobních aktivit. I tyto aktivity bychom měli přizpůsobit našemu zdravotnímu stavu. Mezi nejzdravější patří rychlá chůze.

Velmi důležité je srdce uvádět do klidu, rovnováhy a protahovat meridiány – energetické dráhy. Ideální cvik je tento:

Čtěte:  Jak ulevit od bolesti zubů, když hned nemůžete k zubaři?

Posaďte se na zem se široce rozevřenými koleny, spodní část chodidel se dotýká. S nádechem se mírně předkloňte a s výdechem jděte do hlubokého předklonu, S každým výdechem zkuste jít hlouběji. Cílem je dostat hlavu, kolena i lokty co nejníže k zemi. Postupujte však pomalu, postupně. Před protahovacím cvičením se doporučují provést zahřívací cviky.

K čínské medicíně tato metoda neodmyslitelně patří. Je lépe jít k odborníkovi, který reflexní body srdce aktivuje a tím se zkvalitní a posílí funkce vašeho srdce. Chcete-li masáž reflexních bodů provádět doma, nachází se na „bříšku“ na spodní straně levého chodidla. Masáž by měla být prováděna jemně, přes celé bříško chodidla postupně.