Bylinky

Hlíva ústřična a jak ji jednoduše vypěstovat doma – zkuste to

Houby, jako je korálovec ježatý či housenice, se používaly jako přírodní léčiva tisíce let a staly se součástí mnoha různých kultur a kuchyní. Oproti tomu hlíva ústřičná je jednou z nejnovějších hub, která se objevila teprve v poslední době, ale velmi rychle se jí podařilo dostat mezi nejoblíbenější houby vzhledem k její výrazné chuti a rozsáhlým zdravotním účinkům.

Hlíva ústřičná je známa svým vědeckým názvem Pleurotus ostreatus a je pojmenována podle vzhledu ve tvaru skořápky a podobnosti ústřic. Se svou jemnou chutí a lehkou vůní připomínající lékořici je to velmi univerzální plodina, která se rychle stala nedílnou součástí mnoha asijských jídel, od polévek až po omáčky. Tato jedinečná houba byla pěstována méně než 100 let a vědci teprve teď začínají odhalovat mnoho potenciálních výhod, které nabízí.

Historie

Původně se hlíva začala pěstovat v Německu během světové války jako zdroj živin, kdy bylo nedostatek jídla. V současné době se tyto houby vyskytují v přírodě, volně rostou v severní Americe, Evropě i Asii a často jsou pěstovány komerčně i v samotných domácnostech po celém světě.

O hlívě ústřičné

Svým vzhledem, ale také svou chutí připomínají mlže, které nazýváme ústřice. Tyto houby jsou považovány za saprotrofní, což znamená, že se živí mrtvým a rozpadajícím se materiálem, jako je dřevo. Houba může dosáhnout velikosti až 25 cm, pohybuje se v barvách od bílé až po tmavě hnědou. Taktéž se považují za masožravé houby, které uvolňují chemickou látku s přitažlivým zápachem, aby vytyčily mikroskopické hlístice a pak použily své mycelie k ochromení, usmrcení a strávení tvorů jako způsobu získávání dusíku. Houba je na horní straně šedobílá a hladká ve tvaru ústřice, spodní povrch je tvořen vysoce definovanými žábry, které probíhají přímo od okraje až do středu stonku.

Pěstování rostliny

Hlívu můžeme pěstovat několika různými způsoby – všechny způsoby jsou poměrně nenáročné a snadno je zvládnete. Stačí napodobit typické podmínky, které houba ke svému růstu potřebuje i v přírodě. To znamená teplotu kolem 18 °C, vlhko a nepřímé sluneční záření. Hlíva na rozdíl od jiných hub ke svému růstu světlo potřebuje, ale ne přímé slunce. Proto k jejímu pěstování můžeme zvolit lodžii nebo balkon, na který nesvítí slunce, sklep nebo třeba garáž. Tuto houbu pěstujeme na slámě, pazdeří, špalcích, pařezech i štěpcích.

Sláma

Napěchujte slámu do plastového pytle a nalijte na ni asi 30 litrů horké vody. Pytel zavažte a nechte do druhého dne stát. Poté odstřihněte jeden z rohů pytle a přebytečnou vodu vylijte (slámu nevymačkávejte, vezme si přesně tolik vody, kolik je potřeba). Odstřihnutý roh nemusíte zastřihovat, bude jím unikat oxid uhličitý, který by jinak bránil růstu podhoubí. Klasickou zrnitou sadbu rozdrobte na malé kousíčky (asi o velikosti 1 cm) a promíchejte ji se spařenou slámou v pytli (0,7 litru sadby vystačí na velký pytel mokré slámy). Pytel znovu zavažte, ale dotáhněte jej jen tak, aby vznikl otvor o velikosti 5-8 cm, který vyplníte vatou. Takto připravený pytel můžete ponechat kdekoli, kde je kolem 20 až 25 °C po dobu jednoho až dvou měsíců. Až bude pytel prorostlý a bílý, udělejte do něj 6-8 otvorů a přeneste jej na chladné místo s teplotou okolo 10 °C, které je ale světlé (nikoli však s přímým slunečním zářením). Asi za dva týdny porostou první houby. Plodnice pravidelně roste vodou, abyste zajistili vlhkost.

Sklizeň

Vaše houby porostou otvory v pytli, které pravidelně odřezávejte. Po ukončení sklizně dejte pytel na dva týdny na teplejší místo, kde bude odpočívat. Když jej pak opět přenesete do chladu, houby porostou znovu. Můžete tak dosáhnout dvou až tří sklizní s jedním pytlem. Když už je pytel příliš malý a měkký, můžete jeho obsah přidat do kompostu.

Hlíva ústřičná a recepty

Tato houba má jemnou chuť a vůni, která připomíná lékořici či anýzová semena. Je oblíbená pro svou něžnou a hladkou strukturu a je natolik univerzální, že ji můžeme použít ve velké spoustě receptů, vařené i syrové. Nejčastěji se vyskytuje v asijské kuchyni, včetně japonských, korejských a čínských jídel. V současné době už se ale stala i součástí české kuchyně, kde se používá jako příloha, hlavní chod i k dušeným masům. Hlíva ústřičná může být ochucena podávána sama o sobě jako skvělá příloha, ve formě guláše či polévky. Podávat ji můžeme s bramborem, rýží, hranolkami, těstovinami, cizrnou i různými plackami. Existuje také recept na hamburger z hlívy ústřičné. Jeden z receptů uvádíme níže. Pokud nechcete nebo nemůžete pěstovat vlastní hlívu ústřičnou, máte štěstí. Tato houba je dostupná ve velkém množství supermarketů, kde se už stala běžnou součástí nabídky. Dostupné jsou v čerstvé, sušené a dokonce i konzervované formě.

Hamburger z hlívy ústřičné

Smíchejte půl hrnku hladké  mouky s polovinou hrnku piva. Pořádně směs promíchejte, abyste odstranili veškeré hrudky. Čtyři až osm plátků slaniny (podle toho kolik upřednostňujete) opečte do křupava. Na výpeku ze slaniny budeme opékat hlívu – přesně řečeno čtyři kousky hlívy, které se tak akorát vejdou na hamburgerovou bulku. Hlívu předtím namočte v těstíčku z mouky a piva. V případě potřeby přidejte na pánev olej. Smažte dozlatova z obou stran. Čtyři bulky jednu po druhé rozkrojte a opečte řeznou stranou na grilu či pánvi. Pomažte je hořčicí. Na spodní část vrstvěte opečenou hlívu, salát, slaninu, popřípadě majonézu. Ihned podávejte.

hlíva ústřičná
Autor: cyclonebillØstershatte og forårsløg, CC BY-SA 2.0, Odkaz

Guláš z hlívy ústřičné

2 středně velké cibule nakrájíme nadrobno a smažíme je na oleji do sklovita. Poté přidáme 600 g hlívy ústřičné, kterou podle chuti nakrájíme na proužky nebo na kostičky. Po chvíli restování přidejte špetku kmínu a dvě lžičky mleté sladké papriky, půl lžičky pálivé papriky, dvě lžíce rajského protlaku, dva stroužky utřeného česneku a ještě krátce orestujeme. Zalijeme vývarem a dusíme 15-20 minut doměkka. Dvě lžíce mouky zašleháme do 100 ml vody, přidáme tak dvě lžíce šťávy z hlívy a přes cedník vlijeme do hrnce k hlívě. Povaříme ještě 10 minut a pak můžeme podávat.

Stroganof z hlívy ústřičné

Na dvou lžících olivového oleje a jedné lžíci másla opečeme najemno nasekanou středně velkou cibuli a dva stroužky utřeného česneku. Po pěti minutách přidejte na kousky nakrájené houby – 200 g hlívy ústřičné a 100 g žampionů. Restujeme pět minut a poté vmícháme mletou sladkou papriku a hladkou mouku, oboje v množství cca 1 lžíce. Pořádně promícháme a zalijeme 250 ml bílého vína, které necháme odpařit. Poté zalijeme 300 ml zeleninového vývaru a prohřejeme. Na konci přidáme čtyři lžíce tučné smetany a povaříme 5 minut. Můžeme podávat.

Zdravotní přínosy hlívy ústřičné

S užíváním této rostliny můžete dosáhnout závratných zdravotních účinků, které se mohou hodit pro každého z nás. Níže si je dopodrobna popíšeme.

Může snížit hladinu cholesterolu

Cholesterol je voskovitá, tuku podobná látka, která se nachází ve našem těle a je nezbytná pro zdraví. Cholesterol je důležitou složkou buněčných membrán a je nezbytný pro syntézu cholesterolu, žlučových kyselin a některých vitaminů a hormonů. Přebytek cholesterolu ale může způsobit, že se nahromadí ve vaší krvi, vytvoří tukové usazeniny v tepnách a zvýší riziko srdečních onemocnění a mrtvice. Hlíva pomáhá snižovat hladinu cholesterolu přirozeně a rychle.

Protizánětlivé účinky

Zánět může být příčinou mnoha závažných onemocnění, jako je rakovina, diabetes či různá srdeční onemocnění. Nicméně se jedná o normální imunitní reakci, kterou se naše tělo chrání před infekcemi a onemocněními. A právě hlíva má silné protizánětlivé účinky, což může vést ke zmírnění celé řady zánětlivých onemocnění, jako je revmatoidní artritida či zánětlivé onemocnění střev.

Vysoký obsah antioxidantů

Antioxidanty jsou sloučeniny, které pomáhají bojovat proti volným radikálům a zabraňují poškození buněk. Tím chrání lidské tělo před oxidačním stresem, čímž navíc snižují riziko vzniku různých chronických onemocnění.

Hlíva ústřičná
Autor: H. Krisp – Vlastní dílo, CC BY 3.0, Odkaz

Může blokovat růst rakoviny

Jedním z nejpůsobivějších přínosů ústřičných hub je silný vliv na rakovinné buňky. Díky vysokému obsahu antioxidantů a protizánětlivým vlastnostem může být hlíva schopna zabránit růstu některých typů rakoviny.

Zvýšení zdraví mozku

Všechno, co jíte, má zásadní vliv na zdraví vašeho mozku. Některé potraviny, jako je například hlíva ústřičná, která obsahuje důležité vitamíny a minerály prospěšné pro zdraví mozku, mohou dokonce ovlivnit riziko neurodegenerativních onemocnění a demence.

Nová ale velice zdravá houba

Ačkoli hlíva není známa co se jejího použití týká po celé tisíce let, není to nikterak na škodu. Historie jejího použití dosahuje pouze několik stovek let, ale je více než jasné, že je dosahuje obrovského množství živin, které jsou prospěšné pro lidský organismus. Protože také její pěstování není nijak těžké, můžete si vypěstovat vlastní hlívu a konzumovat ji pravidelně.

FOTO

Více fotografií hlívy ústřičné naleznete pod tímto odkazem.

Zdroje

Hlíva ústřičná – Wikipedie. [online]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Hl%C3%ADva_%C3%BAst%C5%99i%C4%8Dn%C3%A1

The better oyster burger Recipe – EatOut. Eat Out – SA’s best guide to SA’s best food [online]. Copyright © Cooked in Africa Films. [cit. 09.07.2019]. Dostupné z: http://www.eatout.co.za/recipe/better-oyster-burger/

Guláš z hlívy ústřičné | Recepty Albert . Albert – Stojí za to jíst lépe [online]. Copyright © 2019 Albert Česká republika, s.r.o. [cit. 09.07.2019]. Dostupné z: https://www.albert.cz/recepty/gulas-z-hlivy-ustricne

Oyster mushroom nutrition facts and health benefits. Nutrition facts in the food you eat and its impact on your health. [online]. Copyright © copyright 2009 [cit. 09.07.2019]. Dostupné z: https://www.nutrition-and-you.com/oyster-mushroom.html

How To Grow Oyster Mushrooms: The Ultimate Step By Step Guide – GroCycle. Homepage – GroCycle [online]. Dostupné z:https://grocycle.com/how-to-grow-oyster-mushrooms/

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana Hlaváčová

Zahradničení a bylinky jsou mojí dlouholetou zálibou. Bylinky pěstuji již léta a věřím, že jejich nespornou výhodou je jejich nenáročnonost (rostou často jako plevel). Má zahrádka se stále rozrůstá, protože neustále hledám informace o nových bylinkách. A protože si své poznatky nechci nechávat pro sebe, rozhodla jsem se, že se o ně s vámi podělím.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button