Káva je všeobecně oblíbený nápoj už po staletí. První zmínky o nápoji z tmavých bobulí se objevuje již v 6. století, regulérní kávové plantáže se v Evropě zakládají v 17. století, kdy věhlas a oblíbenost kávy prudce stoupá. Káva se vždy pokládala za povzbuzující a léčivý nápoj, avšak v posledních letech slýcháme, že nám káva škodí. Je tomu opravdu tak?

Káva nám prospívá

Pokud to s kávou nepřeháníte, můžeme ji považovat za přírodní lék. Mluvíme však o pravé kávě, nikoli uměle vyrobených granulích a prášcích, které nemají s pravou kávou až tolik společného. Zrna z kávovníku správně semletá a připravená mají na náš organismus prokazatelně pozitivní účinky. Našli jsme osm zásadních důvodů, proč kávu pít:

  1. Je prevencí proti vzniku mozkové příhody – antioxidanty obsažené v kávě chrání cévy proti jejich poškození a zánětu
  2. Snižuje riziko výskytu rakoviny – opět hrají roli antioxidanty, které snižují vznik zhoubného onemocnění až o 50 procent
  3. Odbourává stres – piti kávy má pozitivní vliv na naší psychiku, pomáhá lépe se soustředit
  4. Ničí zubní bakterie – je dokázáno, že pravidelní „pijáci“ kávy mají méně zubního kazu
  5. Pomáhá při hubnutí – káva urychluje metabolismus, proto se s ní lépe hubne, kofein stimuluje nervovou soustavu a následné spalování tuků
  6. Je prevencí proti onemocnění cukrovkou a cirhózy jater – opět jsou v hlavní roli antioxidanty
  7. Hydratuje organismus – je mýtus, že káva dehydratuje organismus, je sice močopudná, ale šálek kávy hydratuje stejně jako sklenice vody
  8. Navozuje hlubší spánek– rovněž není dokázáno, že káva zhoršuje kvalitu spánku. Je pravda, že někteří lidé po ní hůře usínají, ale není to pravidlem. Naopak, existují studie, které uvádí, že káva u některých jedinců navozuje hlubší a kvalitnější spánek. Je třeba ji pít nejpozději 4-5 hodin před spánkem, aby se stihl odbourat kofein z těla.
Čtěte:  Šťáva z černého rybízu pozitivně ovlivňuje mozkové funkce

Všechny tyto důvody proč pít kávu ale platí při doporučovaném množství kávy, kdy mluvíme o jednom, maximálně třech šálcích kávy denně. Vyšší množství může být pak spojené s vyšším tlakem, odvápňováním či zažloutlými zuby.