Vypadá to trochu jako nevzhledná tmavá brambora. Leží to mezi zeleninou a ani trochu nás nevábným zjevem neláká. Uhádli jste o jaké zelenině je řeč? Ne? Tak napovíme více. Ke konzumaci nejčastěji slouží podzemní kořenová část, která se před jídlem často vaří, či se podává studená po uvaření jako salát s octem či olejem. Dají se konzumovat i zelené listy, které se nejčastěji podávají dušené, či vařené. Pořád nevíte? Tak další nápověda.

Je to zelenina velmi hodnotná – obsahuje tolik potřebné minerály: sodík, draslík, vápník, železo, hořčík, křemík, měď, selen, mangan, jód, lithium. Obsahuje vitamín C, E, a vitamíny skupiny B. Pořád nevíte? Napovídám dál.

Účinky:

Tento nenápadný zeleninový zázrak obsahuje v hojném množství betain, který brání rozvoji kornatění tepen a podporuje činnost jater. Její barviva- antokyany- rozšiřuje věnčité tepny, zabraňuje jejich křehkosti, zpevňuje stěnu vlásečnic. Z jejích léčivých účinků jmenujme též účinky močopudné, vylučuje sůl z  těla, povzbuzuje činnost žaludku a tvorbu žluči. Podporuje růst buněk a  opravuje jejich jádra. Aktivuje tvorbu červených krvinek, a tím zásobování buněk kyslíkem. Vyvolává optimističtější náladu. Zbavuje střeva jedovatých látek, odstraňuje zácpu. Dodává pružnost a lesk pleti, vlasům a nehtům. Neutralizuje a zároveň odstraňuje jedovaté látky, zvláště v  mozku. Tak už víte, jaká zelenina tohle všechno dokáže?

Nikoliv brambora, ale červená řepa!

Není to zvláštní brambora. Je to červená řepa! S přicházejícím jarem bychom pro nevzhledný zázrak opravdu měli sáhnout. Při jarní očistě organismu a případném hubnutí je červená řepa neocenitelným pomocníkem. Patří mezi silné antioxidanty, což znamená, že umí škodlivé volné radikály stabilizovat, zajistit, že už nebudou tolik reaktivní. Dokáže nastartovat enzymy v organismu, aby plnily svoji funkci na 100%.

Detoxikace a další využití červené řepy

Nejlepší na detoxikaci organismu je čerstvá šťáva. Někdo těžko snáší její trochu zvláštní výraznou chuť, může ji ale zjemnit šťávou z mrkve, nebo jablek, nebo ji prostě naředit vodou. Pravidelné pití této šťávy vám zvýší imunitu, vybuduje bariéru proti bacilům a virům, „vyluxuje“ ledviny a játra. Z červené řepy můžete vyrobit saláty, pomazánky, uvařit polévku.

U nás doma je oblíbený tento recept :

Bulvy červené řepy uvaříme ve vroucí vodě (podle velikostí bulvy cca 15 min.), po vychladnutí oloupeme a nakrájíme na malé kostičky. Přidáme pokrájenou cibulku, uvařená vejce, sůl, pepř, trochu kmínu, lžičku jablečného octa, vmícháme bílý jogurt a trošku majonézy. Necháme v lednici uležet a z ledničky pak vyndáme misku plnou vitamínů a bílkovin. A máme lahodnou lehkou večeři, nebo oběd.

Řepa je příjemně levná, tady rozhodně platí pořekadlo „za málo peněz hodně muziky.“

Tak sáhněme po nevzhledném zázraku, při jehož pravidelné konzumaci můžeme opravdu svému organismu výrazně pomoci!

Sdílejte