Podle Americké Asociace pro Úzkost a Depresi, 15 milionů dospělých jedinců v Americe trpí úzkostlivou poruchou. Počátek se většinou projevuje okolo třináctého roku života, a přes 1/3 lidí trpí symptomy po dobu deseti a více let, než vyhledají odbornou pomoc. Sociálně úzkostná porucha způsobuje extrémní strach v sociálních situacích, kde je pravděpodobné, že jedinec bude souzen a prozkoumáván.

Sociálně úzkostná porucha je více, než jen stydlivost; je to nesmírný strach ze ztrapnění a ponížení v sociálních situacích. Život lidí s touto poruchou je často osamělý a izolovaný. Pro některé působí symptomy narušení jejich denního života, ovlivňují sociální a romantické vztahy, práci, a vzdělání. Mnoho postižených zažívá pocity beznaděje a bezmoci – jejich úzkost je jednoduše příliš velká na každodenní bázi.

Nejběžnější bojovou taktikou proti této úzkostlivé poruše je předepsání léků jako benzodiazepinů, beta blokátorů, a antidepresiv. Přestože se tyto léky občas ujmou, jejich vedlejší účinky jsou velmi známé. Bylo však objeveno lepší a bezpečnější řešení – probiotika jako ta, která se nachází ve fermentovaných jídlech.

Nedávná studie vedená Marylandskou Univerzitou ukázala, že existuje spojení mezi sociální úzkostnou poruchou a zdravím střev, přestože to popírá zdravý rozum. Bylo zjištěno, že dospívající jedinci, kteří jedí více fermentovaných jídel mají méně symptomů sociální úzkosti. Největší dopad fermentovaných jídel byl zjištěn u dospívajících se zvýšeným rizikem sociálně úzkostné poruchy.

Jak fermentovaná jídla snižují sociální úzkost

Předchozí výzkum se zabýval studií zvířat, a v těchto modelech se ukázalo, že probiotika pomáhají zvířatům cítit se méně depresivně a úzkostlivě. Proto byl počínající bod na Marylandské Univerzitě jasný – funguje to stejně tak i u lidí? A odpověď se zdá být, že „ano“.

V této studii vědci oslovili 700 studentů, a ptali se jich, jak pravidelně cvičí, jestli trpí sociální úzkostí a fobiemi, a zdali pravidelně jedí nějaký druh fermentované potraviny. Mezi nejvíce zmiňované patřil jogurt, kefír, fermentované sójové mléko, miso polévka, kysané zelí, hořká čokoláda, nakládané okurky, tempeh, a kimchi. Jakmile byl výzkum sestaven, ukázalo se, že studenti, kteří konzumovali více fermentovaných jídel měli sníženou sociální úzkost. Více fyzické aktivity mělo také velký vliv a stejné účinky.

Přestože se vědci z této přelomové studie shodují, že je stále potřeba ještě dalších zkoumání, výsledky ukazují, že konzumace fermentovaných jídel a nápojů, které obsahují probiotika, mohou snížit sociální úzkostlivost, s tudíž sloužit jako prevence s nízkým rizikem, na rozdíl od všemožných léků.

Jak je tedy vlastně naše vnitřnosti spojené s naším mozkem? Mikrobiota ovlivňují komunikaci střev s mozkem, a zároveň chování. Při zkoumání na zvířatech vědci zjistili, že deprese je spojená se souhrou mezi mozkem a zdravím střev. Enterálnímu nervovému systému v našich střevech se často přezdívá druhý mozek. Znáte ten pocit, když jste nervózní a prožíváte takzvané motýlky v břiše? Je možné, že by tito motýlci byli důsledkem špatného střevního zdraví? Profesor psychologie, psychiatrie a behaviorálních věd, Emeran Mayer, tvrdí, „Velká část našich emocí je pravděpodobně ovlivněná nervy v našich střevech.“

VNS terapie používaná na léčbu deprese, epilepsie, a úzkosti, může napodobit přirozené signály z mozku do střev (motýlci a jiné odezvy). Ve VNS protokolu, přístroj podobný kardiostimulátoru je implantovaný, aby poskytoval pravidelné elektrické výboje, které stimulují bloudivý nerv. Tím se sníží úzkost a deprese a předejde se epileptickým záchvatům.

Fermentovaná jídla

Fermentace je proces používaný na produkci nejlepšího vína, a mnoho našich běžných potravin jako je chleba nebo sýr. Tímto procesem vznikají i naše provinilá potěšení včetně piva, čokolády, kávy a jogurtu. Fermentace je jednoduchý proces, který si lidé užívají a aplikují ho všichni a všude s nejzákladnějšími pomůckami. Kultury po celém světě užívali fermentování déle jak například kultivaci hlíny nebo psaní knih.

Nejlepší na tom je, že fermentace není dobrá jenom pro snížení sociální úzkosti, jak je popsané výše, ale má také celé spektrum jiných úžasných zdravotních přínosů. K čemu je fermentace dobrá? Fermentace pomáhá zvýšit trávení a biologickou dostupnost živin, a zároveň pomáhá zvládat a předcházet onemocněním včetně infekce helikobakterií pylori, onemocnění jater, artritidy, zánětlivého onemocnění střev, a laktózové intolerance.

Co je tedy vlastně fermentace? Je to proces používající mikroorganismy jako jsou kvasinkové bakterie, na přeměnu sacharidů na alkohol nebo organické kyseliny za anaerobních podmínek.

Existují dva druhy fermenace: alkoholická a kyselina mléčná. Alkoholická fermentace, nebo ethanolová fermentace, je, když se pyruvát (z glukózy metabolismu) rozdělí na oxid uhličitý a ethanol díky bakteriím a kvasinkám. Tato metoda se užívá na výrobu piva, chleba, a vína.

Pyruvátové molekuly z glykolýzy glukózy může být dále fermentována na kyselinu mléčnou. Fermentace kyselinou mléčnou mění laktózu na kyselinu mléčnou.

Zdravotní přínosy fermentace:

  • Napomáhá trávení
  • Potlačuje Helicobakter pylori
  • Zvyšuje biologickou dostupnost živin
  • Pomáhá snížit symptomy laktózové intolerance
  • Pomáhá léčit hepatická onemocnění
  • Pomáhá na symptomy artritidy
  • Léčí zánětlivá onemocnění střev

Těchto zdravotních přínosů dosáhnete konzumací kefíru, kimchi, komchuby, kysaného zelí, jogurtu.

Zdroj 1, Zdroj 2